Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Bocama (Lafayette) LA-224-B versterker.

Meer
26 feb 2018 18:31 - 26 feb 2018 18:39 #71071 door Cees PA1DBA
@Bert,
Stopweerstanden met spoeltjes er om heen,is meer iets voor zender stuur, en eindbuizen.
hou het maar gewoon bij weerstanden,
Als dioden ga ik voor UF4007 (Ultra Fast recovery)
Gezien de asymetrie van deze fazendraaier zou ik eerder 2 verschillende waarden verwachten,
Zoals uitgelegd is in het recente Geloso verhaal van Maurice.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 26 feb 2018 18:39 door Cees PA1DBA.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 feb 2018 18:21 #71070 door Kees van Dijke

PE9ZZ schreef : Een stopweerstand staat in serie met je stuurrooster. Die vormt met de capaciteit van het rooster een laagdoorlaatfilter. Als door de topologie van je versterker een resonantiekring aanwezig is kan je eindtrap gaan oscilleren. Dit kan op frequenties tussen de 100 kHz en 100 MHz plaatsvinden. Stopweerstanden zullen deze oscillaties om zeep helpen. Het is dus alleen zinvol als je versterker ook daadwerkelijk oscilleert. Kan ook op een deel van je signaal zijn. Maar constateer eerst dat er oscillatie optreedt. Met een scoop en een toonfiets. Rücksichtlos allerlei fratsen in een circuit prakken omdat het blits is zonder dat je een idee hebt wat het doet is geen goed idee.

.

Ik had in mijn geval last van oscillaties die op de oscilloscoop zichtbaar zijn, dus rücksichtlos te werk gaan is het beslist niet. Een toonfiets is vaak onvoldoende. Een gewoon geluidssignaal zoals muziek of spraak laat meer zien, vooral instabiliteit.

Al dan niet GZ34 is een kwestie van smaak. Zelf ga ik voor 1N4007's.

[/quote]

Ik gebruik meestal 1N5408 diodes., maar 1N4007 voldoet ook prima. Wel is het uitzoeken welke extra serie weerstand het beste is. Ik denk eerst aan 110 Ohm 10 Watt. Ik gebruik voor gelijkrichting ook liever diodes om de voedingstrafo wat te ontlasten.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
26 feb 2018 17:55 #71069 door PE9ZZ
Een stopweerstand staat in serie met je stuurrooster. Die vormt met de capaciteit van het rooster een laagdoorlaatfilter. Als door de topologie van je versterker een resonantiekring aanwezig is kan je eindtrap gaan oscilleren. Dit kan op frequenties tussen de 100 kHz en 100 MHz plaatsvinden. Stopweerstanden zullen deze oscillaties om zeep helpen. Het is dus alleen zinvol als je versterker ook daadwerkelijk oscilleert. Kan ook op een deel van je signaal zijn. Maar constateer eerst dat er oscillatie optreedt. Met een scoop en een toonfiets. Rücksichtlos allerlei fratsen in een circuit prakken omdat het blits is zonder dat je een idee hebt wat het doet is geen goed idee.

Al dan niet GZ34 is een kwestie van smaak. Zelf ga ik voor 1N4007's.

Tjerk, 9ZZ

Meer
26 feb 2018 17:26 #71068 door Bert Kn
Voordat ik aan de revisie begin, ik ben geen Professional op het gebied van buizentechniek heb ik op internet mezelf wat in deze versterker verdiept.
Over de stopweerstanden heb ik het volgende gevonden.

Stopweerstanden worden toegepast in buizenschakelingen voor de grid. Onze stopweerstanden bestaan uit een Allen Bradley (koolstofweerstand) met parallel daar aan een spoeltje van dun (geïsoleerd) draad dat om de weerstand is gewikkeld.

plus.

Men verbaasde zich over het feit dat er geen stopweerstanden toegepast zijn. Volgens hen zou het verstandig zijn om die in te bouwen om verstoring door hoog frequente signalen te voorkomen die anders (onhoorbaar) de buis in zouden kunnen sluipen en de boel kunnen stuk maken.

Kees schreef.
Zo heb ik bij de 6BQ5 (EL84) buizen stopweerstanden van 10K aangebracht.

Kees,
Waar neem ik ze in de schakeling op?
Zou je dat in het schema willen aangeven?

Verder las ik dat deze versterker er bekend om staat dat de voedingstrafo nogal warm wordt hetgeen ik ook constateer en wordt er aangeraden de GZ34 achterwege te laten en twee diodes (BYW of BYV types) toe te passen.
Door de gelijkrichtbuis te laten vervallen hoeft de trafo 12 tot 15W minder aan gloeivermogen te leveren.
Wat ik in het verhaal mis is het toepassen van een weerstand om de spanning te drukken wat naar mijn mening wel zou moeten.

Maar wat is wijsheid wel of niet de GZ34 eruit.

Mvg.
Bert

Meer
25 feb 2018 21:02 #71056 door Kees van Dijke
Ik heb deze versterker ook en wel de Bocama LA-224B is beduidend beter dan de Philips AG9015, hoewel de Philips ook wat steviger geluid geeft.

Ik heb de Bocama geheel gereviseerd en wat gemodificeerd. Zo heb ik bij de 6BQ5 (EL84) buizen stopweerstanden van 10K aangebracht en de kathode weerstanden met elco's gesplitst omdat het nog originele buizen zijn. Voorts heb ik de 100K weerstand van de volume regelaar vervangen door 470K, met als extra 47 nF condensator om de volume potmeter te ontlasten en om iets meer lage tonen te krijgen als de versterker wat harder moet spelen. Dit ging wel enigszins te koste van de weergave van de hoogste tonen (Miller Effect).

Verder had ik ook problemen de 8-16 Ohm schakelaar, maar die is goed te herstellen.

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
25 feb 2018 18:52 #71053 door Bert Kn
Maurice,
Bekende foto of niet :lol:

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena