Bocama (Lafayette) LA-224-B versterker.
Huub schreef : Buis dioden wat tammer
geen serie weerstanden nodig dus
...
zo heb ik een twee mensen zien bezigen met diodens
de ene heten utsmemaar liefhebber van buizen
en de ander zijn naam was verprutsmemaar met diodens
en de laatste kreeg als maar rook
Huub
Wat velen vergeten is dat bij dubbelfazige gelijkrichting met 2 diodes, maar liefst 2,8 keer zoveel sperspanning over de diodes komt te staan. Bi EL34 versterkers, waar de anodespanning vaak 450 Volt is, zit je met de 1N4007 en 1N5408 dan ook dicht bij de limiet. Ik heb ze dan ook een paar keer zien sneuvelen. Gelukkig had ik een netzekering van 1AT. Later toen ik 4 diodes ging gebruiken, zijn deze nooit kapot gegaan.
ik heb wel verscheidene keren de EZ80, EZ81, AZ41 en GZ34 buizen zien sneuvelen, en wel dat deze blauw licht gaven, inwendig begonnen te knetteren en vervolgens in kortsluiting over gingen.
Wat dat betreft heb ik dus eerder omgekeerde ervaringen met gelijkrichtbuizen en diodes.
groetjes,
-=Kees=-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
geen serie weerstanden nodig dus
...
zo heb ik een twee mensen zien bezigen met diodens
de ene heten utsmemaar liefhebber van buizen
en de ander zijn naam was verprutsmemaar met diodens
en de laatste kreeg als maar rook
Huub
PE9ZZ schreef : @Huub: voor de goede orde, een GZ34 is ook een diode. Een dubbele zellufs...
Verder is Kees' suggestie van een serieweerstand een goeie. Dit om je elco's te ontzien. 10 W is wel een beetje overgedimensioneerd, 2-3 W is voldoende. Bij 100 mA dissipeert een 100R weerstand 1 W.
Ik houd wel van overdimensioneren

Ikzelf zou bij de Lafayette versterker een 5 Watt weerstand nemen om de temperatuur wat laag te houden.
Later kun je dan bepalen welke weerstandswaarde het beste voor een niet al te hoge anodespanningen.
groetjes,
-=Kees=-
@Cees 1DBA: die heb ik vanmiddag nog gebruikt maar dan in de stack voor de hoogspanning van m'n scopeclockproject. In een netvoeding kan je beter 1N4007's gebruiken want die zijn veel minder snel en gaan dientengevolge wat minder hard uit geleiding. Hoewel ik niet denk dat je het gaat merken. De UF4007 heeft een paar microwatt minder verlies vanwege de ultrasnelle (UltraFast, geddit?) recovery. Bij de 1N4007 is die overigens geeneens gespecificeerd.
Verder is Kees' suggestie van een serieweerstand een goeie. Dit om je elco's te ontzien. 10 W is wel een beetje overgedimensioneerd, 2-3 W is voldoende. Bij 100 mA dissipeert een 100R weerstand 1 W.
Tjerk, 9ZZ
Dan gaat de voeding helenmaal Kachelen
en geeft onstabiliteit dijning als je ergen bvb het licht opsteeek
Wat zijn er toch veeel mensen voor diodens
laat de versterker orcieneel zet hen dan prim op 240 ac
ik heb zo onder vonden dat de stop weerstanden zijn
voor twee versterkers die anode stroom verkrijgen uit een voedings bron
Zen deze te l laag kohm gekozen dan krijgt men over spraak tussen de twee versterkers
voor stereo . ja het is een soort opdeling ont koppeling
voor twee verstekers . ja ook mjet een versterker maakt het uit .
tussen de anderen buizen anodens
als men wat ziet of oxileert dan komt een bucherooit van pas goed gekozen
op de scoop met TG maar ik schat toch wel in dat ze er wat van weten
bij Lafayette .USA de versterker zal wel zeer goed voldoen
of er is veeel verlopen dan
Ik stel mij niet op alt ZGZ Bet weter en zou er geheel niks aan veranderen wel vernieuwen
beter weter zgz met diodens kan men ook ongewild de anode hoger opjagen .
gewoon lekker de plaat pit staan laten gz 34 .
Ik denk ook niet dat de trafo warmte van de gloeistroom komt maar van de anode stroom
die trekt dan behoorlijk en die wikkelingen worden warmer . maar dat zal wel over leven dan
zet hem prim op 240 dan ac
huub