header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Reparatie en Restauratie tip's

Braun cockpit

Lees meer
12 feb 2024 16:40 #99064 door tumtum
Braun cockpit werd gestart door tumtum
Mijn Braun Cockpit 250 (uit 1972) gaf goed stereo via twee speakers tot één kanaal uitviel. Ik heb de Braun gedemonteerd en ontdekte dat de zekering van dat kanaal stuk was. Hoera, euvel gevonden !! nieuwe zekering erin. Direct weer stuk. Probleem zit dus dieper.
Wat kan het probleem zijn?

Handtekening

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12 feb 2024 16:58 #99065 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Braun cockpit
Eindtrap stuk zal hoogstwaarschijnlijk de oorzaak zijn, waarom? De eind transistor of een elco daar  in sluiting ,zonder meten weinig zinvols te zeggen 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12 feb 2024 17:49 #99066 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Braun cockpit
Eindtransistoren AL103 zijn lastig te vinden.....
Alvorens deze te vervangen in het defecte kanaal, 
alle elko,s op de eindversterkerprint vervangen, en de luidspreker uitgangs-elko's.
Dit spul is 50 jaar oud (1972)
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12 feb 2024 17:56 #99067 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Braun cockpit stukkend

nieuwe zekering erin. Direct weer stuk.
Dat is de pest met zekeringen. Ze zorgen ervoor dat er niet meer stukgaat dan er al stuk is. Eerst zoeken waar de kortsluiting zit. Geen kortsluiting? Luie methode. Die is bij uitstek geschikt voor de topologie zoals gebruikt in deze versterker (quasi-complementaire eindtrap). Gewoon de eindtorren losnemen en inschakelen. Luier dan dat kan niet. Nu blijft je zekering heel en kan je beginnen met foutzoeken. Maar dat is dan de volgende stap.

Tjerk, 9ZZ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 feb 2024 16:20 #99072 door tumtum
Beantwoord door tumtum in topic Braun cockpit
dag Cees, bedankt voor je antwoord. Jouw suggestie dat een kapotte elco de oorzaak zou kunnen zijn had ik ook al eens gehoord (als algemene suggestie). Ik heb zelf ook de Braun handleiding waarvan je een foto bijvoegt. Er zitten 4 grote elco's (2500uF, 30-40V) op de eindversterkerplaat: C609, C612, C709 en C712. Die laatste twee horen bij het kanaal waarvan de zekering Si702 stuk was. Uiterlijk is aan die elco's niets vreemds te zien, geen vocht of opgezet. Is jouw suggestie deze te vervangen of ook nog andere?
Hoe kan ik constateren of ze defect zijn. kan dat op de plaat voordat ik ze ga demonteren?
Voor jouw info: ik ben leek en durf wel te sleutelen, maar ben geen ervaren monteur.

Handtekening

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 feb 2024 17:45 #99073 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Braun cockpit

Hoe kan ik constateren of ze defect zijn
Luie methode.

Tjerk, 9ZZ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • IMG_4694
  • Fotograaf: H van t Kruis
  • Categorie: Dynaco 35 versterker
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Revisie van Dynaco35 versterker
  • tv10
  • Fotograaf: Hans Alards
  • Categorie: TELEVISIE
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Reeds gerestaureerde exemplaren..

JoomTreeview

JoomSearch