Skip to main content
Gramofoon's

columbia koffer grammo

Meer
16 dec 2014 21:38 #48914 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic columbia koffer grammo
Beste Tino, hij is je van harte gegund! Hij heeft in elk geval een goed tehuis gekregen. Het valt me op op jouw foto dat op de plek waar het gegraveerde plaatje zit daar een merkplaatje zit. Het zal toch niet zo zijn dat men daarvoor het originele merkplaatje heeft gebruikt en domweg omgedraaid? Misschien eens even losdraaien en kijken wat aan de achterzijde staat.
Het was me in elk geval zeer aangenaam je een keer ontmoet te hebben!

De grammofoon die ik Tino geschonken heb is door de originele eigenaar gewonnen bij een danswedstrijd in augustus 1927. Ik heb het ding een aantal jaren geleden opgehaald bij zijn zoon, in een prachtig, modern appartement in Amstelveen. Deze zoon had helemaal niets met dit soort spullen en heeft contact opgenomen met het NGG voor een nieuwe eigenaar.
Er zat ook een kastje bij waar de grammofoon netjes op paste en waar de platen in opgeborgen konden worden.
Een prachtig ingegraveerd plaatje herinnert aan de danswedstrijd in augustus 1927.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Martin

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 dec 2014 21:06 #48913 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic columbia koffer grammo
ja peter het is een puik ding en de rommelende veer?.... na 10x opwinden en aflaten lopen loopt hij prima
en hoef ik hem niet meer voor het einde van de plaat op te winden hij was gewoon out of shape hij had te lang still gestaan
ook de platen zijn erg leuk en er zitten zelfs een paar juweeltjes bij

de koffer grammofoon die peter mij geschonken heeft is een columbia model 104 in de de-luxe uitvoering echt een aanwinst en absoluut een kanidaat voor vreemde phono's 2.0
ik heb nog geen foto's van deze nieuwe aanwinst maar die gaan wel komen geloof me
ik heb geen 104 in de de-luxe stijl op het web kunnen vinden maar wel een model 111 die bijna identiek was
de columbia de-luxe koffers kosten in hun tijd meer dan 100,- gulden en waren niet weggelegd voor jan met de pet het minimum weekloon was zo'n 2,50-fl per week een willy derby plaat op parlophone koste 3,50-fl
een ge-importeerd platen album met een complete opera op het victor red seal label koste al gauw 200,-fl
je moest dus aardig welvarend zijn om een grammofoon en platen te kunnen kopen

hier het model 111 bijna identiek aan de grammo van peter ehr.. oeps van mij

en hier de gewone uitvoering van het model 104

ik ben peter boin erg (super zelfs!) dankbaar voor zijn gift aan mij en ik zal zeker nog foto's op het forum laten zien
ook zal de grammofoon te zien zijn op mijn 2e youtube kannaal ''tino van der zwan phono cave!'' alwaar ik de phono's uit mijn verzameling zal laten spelen

als er nog meer mensen zijn die ergens in een hoek een grammo, hebben staan die niet of nooit gebruikt word dan hoor ik het graag hij krijgt dan een goed tehuis en een actief 2e leven als youtube ster!

groetjes
tino

tino

Meer
16 sep 2014 14:38 #46620 door mrphonograph
Beantwoord door mrphonograph in topic columbia koffer grammo
dan kom ik hem in december ophalen we doe de adress gegevens wel via pm
ik had tot nu toe alleen de columbia 100 dit is de kleinste-smalste koffer op de foto maar gek genoeg ook de luidste

tino

Meer
16 sep 2014 06:02 #46598 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic columbia koffer grammo
Beste Tino, dat was ik, ik heb hier een Columbia staan die bij jou beter tot zijn recht komt dan bij mij.
Deze is nog steeds beschikbaar.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
15 sep 2014 22:47 - 15 sep 2014 22:51 #46597 door mrphonograph
iemand heeft mij een hele tijd geleden een columbia koffer aangeboden maar zijn pms zijn inmiddels weg
wie was het ook al weer?
ik ben in december de gehele maand thuis en kan dus wat reisjes ondernemen om dingen bij mensen op te halen

vanwege extra nieuwe ruimte in mijn kamers kan er weer heel wat bij en kleinere grammofoons en fonograven zijn de dingen die bovenaan mijn lijst staan

ik hoop graag van de bezitter van de mystery grammo te horen en andere aanbiedingen zijn ook welkom

de phono's krijgen een goed tehuis!

groetjes
tino

tino
Bijlagen:
Laatst bewerkt 15 sep 2014 22:51 door mrphonograph.

Gemaakt door Kunena