header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× HIFI apparatuur

Philips A5X83A mono buizen tuner.

Lees meer
05 juli 2021 00:12 - 05 juli 2021 00:14 #91234 door Bert Kn
Een jaar of drie geleden werd deze tuner op het buurforum aangeboden voor een zacht prijsje.
De reden waarom ik hem kocht voor op de reservebank, ik had al een exemplaar.
Deze tuner speelde nog uitstekend zonder dat er ooit wat aan gedaan was C67, C70  10mF  en C71 0,1mF toch maar preventief vervangen destijds.
Na een paar dagen spelen op de regionale zender hier is hij op de zolder beland.
Eergisteren heb ik hem maar weer eens naar beneden gehaald en aangesloten.
Na aanzetten liet de regionale zender zonder aan de afstemming gedraaid te hebben zich weer uitstekend horen, stond nog keurig op de zender.
Op verloop van de afstemming heb ik deze tuners nog nooit betrapt.
Dat het afstem oog van deze tuners niet volledig sluit zegt niets over de ontvangst kwaliteit.
Met een draadje van pak en beet een meter plukt hij zelfs in onze betonnen doos veel zenders op de FM uit de lucht zonder hinderlijke ruis.


 

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 juli 2021 00:14 door Bert Kn.
Discussie gesloten.
Lees meer
05 juli 2021 08:59 #91236 door Erwin goossens
bij al deze tuners die ik al gerepareerd heb sluit het afstemoog niet volledig.. ook de B4(5)x 82 hebben dat bv.. ik verlaag het anodeweerstand dan naar bv 300K zodat het oog zo goed als sluit. Vind het maar een vreemd zicht een oog dat bij een toestel dat in orde en afgeregeld is  en toch maar half sluit..
Discussie gesloten.
Lees meer
05 juli 2021 09:43 - 05 juli 2021 10:25 #91237 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
Dat heb ik ook altijd opgemerkt
Half sluiten van het oog
heb ook een stereo tuner gehad ook de mono
toch vond ik ze wat Onselectief wat
was er toch niet zo weg van wel mooi gemaakt 
Mischien moet er een behoorlijke antenne aan 
 Ik kon mij ook niet voorstellen dat pH een tuner maakt
 met slecht  ontvangst Maar vond de tuner niet  bissonder 
 met het ontvangst .. vond het kon beter 
huub
Laatst bewerkt 05 juli 2021 10:25 door Huub.
Discussie gesloten.
Lees meer
05 juli 2021 13:47 #91242 door Cees PA1DBA
Zou het oog ook niet sluiten als je in IJselstein woont ?
Discussie gesloten.
Lees meer
05 juli 2021 14:08 #91244 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
Een goede afstemindicatie moet aan twee voorwaarden voldoen: Sterkte indicatie en juist afstemmen op de zender. En dat is met 1 indicator zoals een EM84 op FM moeilijk te realiseren. Door toepassing van een begrenzerbuis zal de spanning over de ratio-detector elco boven een bepaald antenne-signaal niet meer toenemen. Belangrijker is het juist afstemmen op FM, want dan werkt de storingsonderdrukking maximaal en heb je de minste vervorming en ruis. Kennelijk heeft Philips voor dat laatste gekozen. Er zit een forse spanningsdeler tussen de ratiodetector en de EM84; dus in principe zou je voldoende negatieve spanning hebben om de EM84 bij zwakkere signalen dicht te mokeren wanneer je weerstanden aanpast. Bij de betere FM-afstemmers met transistors uit de latere jaren zie je dan ook 2 meetinstrumenten: Een voor de signaalsterkte en 1 om juist af te stemmen.

Met Huub ben ik het niet eens: Deze tuner heeft een prima gevoeligheid vergelijkbaar met andere toestellen met dezelfde buizenbezetting. Maar door een afstemoog dat niet volledig sluit denk je misschien dat de tuner minder gevoelig is. Bovendien heeft deze tuner een hoogaf filter dat in werking treed bij zwakke of geen ontvangst, zodat je weinig ruis tussen de stations hoort.

Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Erwin goossens
Discussie gesloten.
Lees meer
05 juli 2021 14:50 #91247 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Philips A5X83A mono buizen tuner.
Ik heb hem twee keer gehad, ook bij de hifi spullen indertijd.
Maar ik vond de bediening ervan niet prettig zonder vliegwiel
zoals bij de radio's.
Het was als een auto besturen zonder stuurbekrachtiging.
Vond ik nogal amateuristisch voor een verder prima werkende
tuner.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Discussie gesloten.
  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • Shanghai 144
  • Fotograaf: Geen Data
  • Categorie: Shanghai 144
  • Downloads: 102
  • IMG_0138
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips AG9006
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips mono HIFI versterker uit 1956 met hoogohmige uitgang van 1200 Ohm.
  • Advertenties en ander promotie materiaal_28
  • Fotograaf: Gebruiker
  • Categorie: Reklame uitingen 2
  • Downloads: 21
  • Omschrijving: Advertentie en promotie materiaal, diverse fabrikanten. Met dan aan Jan Groothuizen

JoomTreeview

JoomSearch