Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips HD475a-Sirius-Mignon

• hkruis
  • []
20 mei 2013 12:50 #31995 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips HD475a-Sirius-Mignon
Zo, zo, is wel het betere smijt- en gooiwerk geweest en dat i.c.m. een slechte verpakking. Ik zal in ieder geval kijken of ik een rand ergens op heb zitten. Neem de restanten Woensdag even mee als je hier naar toe komt.

Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
20 mei 2013 12:25 #31994 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips HD475a-Sirius-Mignon
Bert (en anderen),

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van de revisie.

Allereerst heb ik het hele zaakje gedemonteerd en de schade opgenomen.

De kast bleek wel heel slecht gelijmd. Op de delen die los waren geraakt zat nauwelijks lijm, maar een heel klein randje. Opvallend was dat een klein blokje in de kast met overdadig veel lijm vast zat. Spuit misschien bijna leeg en gedacht: "Dit kan nog wel zo?" Er kwam kennelijk nog ineens voor dat blokje een hele scheut uit de spuit. Andere delen bleken gewoon goed vast te zitten.

De platenslikker bleek behoorlijke schade te hebben aan de motor, de wikkeling ervan heeft ergens tegen aan gelegen en is flink beschadigd. Gelukkig heb ik nog een sloop Mignon liggen waar ik de motor af kan halen. Ik vraag me af of de motorpoelie dunner is gemaakt voor 60 Hz.
Het element is zo te zien ook defect, de naald is totaal verbogen en in het element gedrukt. Gelukkig heb ik nog een element. Nieuwe zijn nog duurder dan een complete Mignon of radio.....

Verder is er van de ophanging één veer afgebroken en een andere is verbogen. ook die zoek ik dus nog.

Resumerend:

Ik zoek de plastic kastrand en ik zoek één of nog liever twee ophangveren voor de mignon.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
19 mei 2013 20:38 #31981 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Philips HD475a-Sirius-Mignon
Peter.
Heel apart nooit eerder gezien.
Veel werk aan de winkel zo te zien maar gaat vast goed komen.
Het verloop van de revisie zie ik graag op het forum komen.

Bert.

Mvg.
Bert

• hkruis
  • []
19 mei 2013 20:27 #31979 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips HD475a-Sirius-Mignon
Peter,
Leuk project, mooie uitdaging. Is er een NL model met dezelfde kast bekend?

Meer
19 mei 2013 19:57 - 19 mei 2013 20:14 #31975 door peter1952
Beste medeforummers,

Pas geleden werd mij een Philips HD475-Sirius-Mignon radio gedoneerd. Dit is een duitse Philips met een ingebouwde Mignon platenslikker.
Het bewuste toestel is verstuurd vanuit de USA naar Nederland. Het toestel was verpakt in een doos met slechts enkele plaatjes piepschuim van 1 cm. dik. In combinatie met een slecht gelijmde kast heeft het de reis niet overleefd.
Het resultaat is dat de kast uit elkaar is gevallen en het toestel als een soort bouwpakket aankwam.
Gelukkig zijn de essentiele delen van het toestel zoals de glasplaat, ferritantenne, luidspreker enz. heel gebleven. Slecht de EABC80 is gesneuveld, samen met een spoelkern. Dat laatste blijkt een kring te zijn die een spiegelfrequentie op de LG onderdrukt. Ook niet zo'n ramp dus.

Helaas is er een stuk uit kastrand onder de toetsen uitgebroken en dat zat er niet meer bij.

Het is dus de bedoeling dat het toestel geheel gerestaureerd wordt.

Mijn vraag: Kan iemand mij helpen aan zo'n kastrand?

Hierbij dan nog de foto's zoals het toestel is aangekomen.
Achterop is nog een verhuistrafo te zien om het toestel op 110 V. te laten werken. Deze is wel op heel klunzige wijze aangesloten.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 19 mei 2013 20:14 door admin.

Gemaakt door Kunena