Algemeen
kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
31 jul 2021 21:18 - 31 jul 2021 21:22 #91622
door Huub
Beantwoord door Huub in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Geschakelden katode volger zo te zien ze staan ook allenmaal Parr.
ook betrekkelijk laag in volts diikke voeding niet nodig .MA.?
Die PH Hifi trap met 4x EL 36 is ook deels een volger ?
huub
ook betrekkelijk laag in volts diikke voeding niet nodig .MA.?
Die PH Hifi trap met 4x EL 36 is ook deels een volger ?
huub
Laatst bewerkt 31 jul 2021 21:22 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
31 jul 2021 18:43 - 31 jul 2021 18:46 #91621
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
@Robert,
Onderstaande schakeling van Bruce gebouwd (20 jaar geleden) maar moet zeggen klonk fantastisch .
Wel veel tegenkoppeling om aan een goede demping van de laag ohmige speaker komen.
Speelde met B&W DM6 (laagrendement speakers) maar toch nog genoeg onvervormd volume.
Voeding is wel uitgebreid.
leuk om nog eens te maken met 8X PL 500 per kanaal.
Indien de voeding afzekert met 1 A traag , zal je laag ohmige speaker wel heel blijven als er een eindbuis knettert
Trouwens leuke internet site van jou met veel OTL s, en een eigenwijze bouwkunst met kroonstenen op hout.
Onderstaande schakeling van Bruce gebouwd (20 jaar geleden) maar moet zeggen klonk fantastisch .
Wel veel tegenkoppeling om aan een goede demping van de laag ohmige speaker komen.
Speelde met B&W DM6 (laagrendement speakers) maar toch nog genoeg onvervormd volume.
Voeding is wel uitgebreid.
leuk om nog eens te maken met 8X PL 500 per kanaal.
Indien de voeding afzekert met 1 A traag , zal je laag ohmige speaker wel heel blijven als er een eindbuis knettert
Trouwens leuke internet site van jou met veel OTL s, en een eigenwijze bouwkunst met kroonstenen op hout.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 31 jul 2021 18:46 door Cees PA1DBA.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Franc
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
31 jul 2021 16:34 #91620
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Dag Cees,
Niet echt. Ik heb wel wat van zijn schema's bekeken maar dat is al weer een poos geleden en het ging me toen boven mijn pet. Al kort nadat ik deze hobby had hervonden, kwam ik op de site van Kees van Dijke terecht en was meteen verkocht toen ik zijn OTL versterker met EL504's zag. Aan die sepp configuratie ben ik wat OTL betreft blijven hangen (op mijn OTL koptelefoonversterker na).
Push-pull OTL versterkers waar de luidsprekers zonder scheidingscondensator op aangesloten worden, vind ik wat griezelig. Ik heb nog nooit iets met de EL509/PL509/EL519/PL519 gebouwd maar van iemand die dat wel heeft geprobeerd (OTL), hoorde ik dat ze bij hem erg lastig stabiel in te stellen waren en ook vaak erg van elkaar verschilden. Misschien is het met de EL36/PL36 - EL500/PL500 - EL504/PL504 makkelijker. Met die buizen heb ik goede ervaringen. De eigenschappen van die buizen zijn ook vrijwel gelijk, alleen de maximale dissipatie loopt met de typenummering mee omhoog. De Philips datasheet voor de PL504 geeft een grafiek in triode schakeling die dus ook voor de andere buizen bruikbaar is. Maar als je er een beetje OTL versterker voor 8 (of 16) Ohm mee wil maken, zal je er behoorlijk wat van nodig hebben.
Groet,
Robert
Niet echt. Ik heb wel wat van zijn schema's bekeken maar dat is al weer een poos geleden en het ging me toen boven mijn pet. Al kort nadat ik deze hobby had hervonden, kwam ik op de site van Kees van Dijke terecht en was meteen verkocht toen ik zijn OTL versterker met EL504's zag. Aan die sepp configuratie ben ik wat OTL betreft blijven hangen (op mijn OTL koptelefoonversterker na).
Push-pull OTL versterkers waar de luidsprekers zonder scheidingscondensator op aangesloten worden, vind ik wat griezelig. Ik heb nog nooit iets met de EL509/PL509/EL519/PL519 gebouwd maar van iemand die dat wel heeft geprobeerd (OTL), hoorde ik dat ze bij hem erg lastig stabiel in te stellen waren en ook vaak erg van elkaar verschilden. Misschien is het met de EL36/PL36 - EL500/PL500 - EL504/PL504 makkelijker. Met die buizen heb ik goede ervaringen. De eigenschappen van die buizen zijn ook vrijwel gelijk, alleen de maximale dissipatie loopt met de typenummering mee omhoog. De Philips datasheet voor de PL504 geeft een grafiek in triode schakeling die dus ook voor de andere buizen bruikbaar is. Maar als je er een beetje OTL versterker voor 8 (of 16) Ohm mee wil maken, zal je er behoorlijk wat van nodig hebben.
Groet,
Robert
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
31 jul 2021 15:21 #91619
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Robert, ben jij bekent met het OTL werk van Bruce Rozenblit ?
Nu we het toch over boeken hebben ,
of moet dat topic naar de stamgasten ?
Nu we het toch over boeken hebben ,
of moet dat topic naar de stamgasten ?
Cees- pa1dba
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
31 jul 2021 14:06 #91618
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Klopt. Naar dit boek had ik eergisteren al gelinked in deze discussie.
Omdat Huub schreef dat hij een boek uit 1960/62 van Rodenhuis had met veel OTL versterkers dacht ik dat het om een ander boek moest gaan want in "Hi-Fi versterker schakelingen" staat maar één OTL versterker.
Wel jammer. Ik hoopte op een (voor mij) nog onbekend boek van Rodenhuis.
Groet,
Robert
Omdat Huub schreef dat hij een boek uit 1960/62 van Rodenhuis had met veel OTL versterkers dacht ik dat het om een ander boek moest gaan want in "Hi-Fi versterker schakelingen" staat maar één OTL versterker.
Wel jammer. Ik hoopte op een (voor mij) nog onbekend boek van Rodenhuis.
Groet,
Robert
31 jul 2021 10:01 #91617
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic kan een 800 ohm luidspreker bvb aan PA versterker 70 volt?
Het boek is in de NVHR bibliotheek te vinden,
nvhrbiblio.nl/biblio/boek/hifi_versterker_schakelingen.pdf