Bandrecorders
Voorstellen
15 feb 2025 21:17 #101110
door ARX
Beantwoord door ARX in topic Voorstellen
Dank een ieder voor de antwoorden en hulp. En ja het was de eind schakelaar. contacten schoon gemaakt en het plaatje wat de veerspanning vasthoud zat scheef waardoor de contacten niet werden geactiveerd. Dus eind goed al goed. Eind, kijken wat we verder kunnen uitbouwen aan de aansluitingen van de Revox..De vorige eigenaar had het opgelost zo als in de bijgevoegde foto.....Is een beetje, ja, dus. Nogmaals dank !.
Met vriendelijke groet, ARX
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 feb 2025 16:53 - 13 feb 2025 16:54 #101088
door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic Voorstellen
Voor de rubber verbinding worden er nog vervangstukken gemaakt, maar ze zijn best prijzig (hebben denk ik wel een goede naam).
Kijk eens na of alle contacten in het schakelblok nog goed lopen. Ook de blinde stekker eens doormeten (pin 1,2,3 zouden samen verbonden moeten zijn- of was het 5,6,7? in wezen maakt dat in dit geval niet uit). Ook de kring van de elektromagneet onderaan het schakelblok (werkt als een reset als de band zou breken/af zijn) en bandschakelaar (aan de linker bandgeleider, eventueel mechanisch afstellen) eens nagaan. Ik heb dat probleem ook wel al gehad, maar ik weet niet meer juist hoe het opgelost geraakt is.
Kijk eens na of alle contacten in het schakelblok nog goed lopen. Ook de blinde stekker eens doormeten (pin 1,2,3 zouden samen verbonden moeten zijn- of was het 5,6,7? in wezen maakt dat in dit geval niet uit). Ook de kring van de elektromagneet onderaan het schakelblok (werkt als een reset als de band zou breken/af zijn) en bandschakelaar (aan de linker bandgeleider, eventueel mechanisch afstellen) eens nagaan. Ik heb dat probleem ook wel al gehad, maar ik weet niet meer juist hoe het opgelost geraakt is.
Laatst bewerkt 13 feb 2025 16:54 door C.B..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ARX
11 feb 2025 10:11 #101058
door janel84
Beantwoord door janel84 in topic Voorstellen
In de service documentatie staat als mogelijke oorzaak de band einde schakelaar.
Janel
Janel
10 feb 2025 20:22 #101053
door admin
10 feb 2025 19:56 #101052
door ARX
Voorstellen werd gestart door ARX
Hallo, Ik ben dus ARX en woon in Gelderland. Bouwjaar 1963 en ben af en aan soms bezig met kleine audio projecten. Zo ben ik ook hier bij de buizenradioclub terecht gekomen omdat ik opzoek was naar een oplossing voor het huidige projectje. Bij het afleveren van wat overtollige huisraad bij de kringloop zag ik een Revox D36, uit 1961. Bestond dus al voor ik er was en kon deze bandrecorder niet laten staan. De recorder speelde in de winkel, met wat hulp, daarover meer, dus mee naar huis. best zwaar apparaat. Dan aan de slag, wat de meeste van deze club wel kennen, 60 + jaar aan restanten en verdwaalde zaken verwijderen............ .Zo gezegd zo gedaan, recorder uit de onder behuizing en poetsen tot het een en ander weer acceptabel was. Paar dingetjes. De grote motor, captan motor, bestaat uit een onder part, de aandrijving, en een boven part het aangedreven deel. Deze zijn verbonden doormiddel van een soort kunststof schijf. Tijdens het draaien in de winkel hoorde ik al een tik geluid. Klopte, de kunststofschijf lag in tig. stukjes door de bandrecorder heen. Sneu. Deze schijf zorgt er voor dat enige afwijkingen tijdens het draaien van de motor worden opgevangen. Het tikken waren de bevestigingspunten van boven en onderdeel die tegen elkaar aankwamen en zo het bovendeel toch lieten draaien. En nu....zo een kunststofplaat maken kan maar is met in en uitbouwen aardig bewerkelijk. Nu krijg ik denk ik de purist op de kast. Daar de bevestigingspunten van onder en boven op dezelfde hoogte zitten deze omhult met een rubber bescherming en met 2 x tyrap per paar verbonden aan elkaar. En het werkt. Volgende was de rubber band die het tel mechanisme aandrijft van af de rechter band motor. redelijk broos, mag ook na meer dan 60 jaar. Vervangen door een ander met wat meer rek.
Hoe kwam ik terecht bij deze club?. Dit gaat over het "daarover meer". Zo als gezegd speelt de bandrecorder maar alleen als ik de "Speel" knop ingedrukt hou. Nu is dat best lang een hele band en niet de bedoeling.... . Ook de "spoel" knoppen, blijven niet ingedrukt na activeren. Ik heb de onderhoudshandleiding, Duits, en deze geeft op pagina 20 een oplossing, verwijzing naar punt 2.1.5, "bandenschalter". Is wel duidelijk wat daar staat maar ik dacht voor dat ik daar aan begin, ik zal toch niet de enige zijn die dit heeft en op het internet zal vast wel iets staan over hoe dit is aangepakt. En jawel, 30 augustus 2021, buizenradioclub.nl "Revox B36 probleem met play / rewind -Kunena- Buizenradioclub, ik heb een oude Revox B36 van mijn oom gekregen en laten nakijken. Ik maak zelf experimentele tape muziek. -play knop blijft niet naar beneden, maar als je hem ingedrukt houd....". Verder gaat de tekst niet in de zoekopdracht. E voila, aangemeld bij deze club om het verdere deel van dit probleem te kunnen zoeken. Helaas gaat de geschiedenis niet zo ver terug in de club nu, of ik kan het gewoon niet vinden.....
Dus de vraag aan de leden: kunt u mij misschien helpen met het oplossen van het knoppen probleem?.
Heel verhaal maar zou mooi zijn als dit stuk Zwitsers vernuft het weer correct zou doen.
Hoe kwam ik terecht bij deze club?. Dit gaat over het "daarover meer". Zo als gezegd speelt de bandrecorder maar alleen als ik de "Speel" knop ingedrukt hou. Nu is dat best lang een hele band en niet de bedoeling.... . Ook de "spoel" knoppen, blijven niet ingedrukt na activeren. Ik heb de onderhoudshandleiding, Duits, en deze geeft op pagina 20 een oplossing, verwijzing naar punt 2.1.5, "bandenschalter". Is wel duidelijk wat daar staat maar ik dacht voor dat ik daar aan begin, ik zal toch niet de enige zijn die dit heeft en op het internet zal vast wel iets staan over hoe dit is aangepakt. En jawel, 30 augustus 2021, buizenradioclub.nl "Revox B36 probleem met play / rewind -Kunena- Buizenradioclub, ik heb een oude Revox B36 van mijn oom gekregen en laten nakijken. Ik maak zelf experimentele tape muziek. -play knop blijft niet naar beneden, maar als je hem ingedrukt houd....". Verder gaat de tekst niet in de zoekopdracht. E voila, aangemeld bij deze club om het verdere deel van dit probleem te kunnen zoeken. Helaas gaat de geschiedenis niet zo ver terug in de club nu, of ik kan het gewoon niet vinden.....
Dus de vraag aan de leden: kunt u mij misschien helpen met het oplossen van het knoppen probleem?.
Heel verhaal maar zou mooi zijn als dit stuk Zwitsers vernuft het weer correct zou doen.