Bandrecorders
Restauratie/herstellen van een CARAD EMR32 bandrecorder
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
Minder
Meer
26 mrt 2020 11:12 #82799
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Restauratie/herstellen van een CARAD EMR32 bandrecorder
De 2 ontbrekende stukjes gevonden. Beide in de doos met gedemonteerd onderdelen van een afbraaktoestel. Het linkse was ok, het rechtse heb ik een stukje aan moeten maken.
Volgende is de antenneconnector die gebruikt is als line in vervangen door een 6,3mm monojack.
Leve de koerierbedrijven die nog leveren.
François
Volgende is de antenneconnector die gebruikt is als line in vervangen door een 6,3mm monojack.
Leve de koerierbedrijven die nog leveren.
François
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
23 mrt 2020 07:52 - 23 mrt 2020 07:52 #82733
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Restauratie/herstellen van een CARAD EMR32 bandrecorder
Beste mensen,
Nadat ik de recorder voor de Chairside in orde gebracht had, ben ik begonnen aan de draagbare EMR32 recorder. Deze is ouder dan de vorige. Elektronica is grotendeels dezelfde. Ook bij dit toestel heb ik de voedingselco’s en de teerknollen vervangen. Ook het aandrukviltje en de aandrukrol zijn vervangen.
De recorder speelt terug maar heet een onhebbelijke fout.
Bij het uitschakelen gaan uiteraard vilt en aandrukrol terug naar de “ruststand”.
Het veerbladje waar het vilt op gemonteerd is tril hierbij en geeft een storing op de weergeefkop.
Hoe ik dit oplos moet ik nog eens nakijken.
Of de recorder opneemt moet ik ook nog controleren maar daarvoor moet ik eerst de “line” ingang van een origineel jack chassisdeel voorzien.
Voor het automatisch afslagmechanisme moet ik nog 2 onderdeeltjes maken. (Zie foto).
Datum van controle
Vervangen van de condensatoren
Nieuwe aandrukrol en aandrukvilt
2 nog te maken onderdeeltjes (15 & 16)
Voorbeelden heb ik uit de eerste recorder.
Wordt vervolgd.
François
Nadat ik de recorder voor de Chairside in orde gebracht had, ben ik begonnen aan de draagbare EMR32 recorder. Deze is ouder dan de vorige. Elektronica is grotendeels dezelfde. Ook bij dit toestel heb ik de voedingselco’s en de teerknollen vervangen. Ook het aandrukviltje en de aandrukrol zijn vervangen.
De recorder speelt terug maar heet een onhebbelijke fout.
Bij het uitschakelen gaan uiteraard vilt en aandrukrol terug naar de “ruststand”.
Het veerbladje waar het vilt op gemonteerd is tril hierbij en geeft een storing op de weergeefkop.
Hoe ik dit oplos moet ik nog eens nakijken.
Of de recorder opneemt moet ik ook nog controleren maar daarvoor moet ik eerst de “line” ingang van een origineel jack chassisdeel voorzien.
Voor het automatisch afslagmechanisme moet ik nog 2 onderdeeltjes maken. (Zie foto).
Datum van controle
Vervangen van de condensatoren
Nieuwe aandrukrol en aandrukvilt
2 nog te maken onderdeeltjes (15 & 16)
Voorbeelden heb ik uit de eerste recorder.
Wordt vervolgd.
François
Laatst bewerkt 23 mrt 2020 07:52 door Francois129.
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
11 feb 2020 21:32 - 11 feb 2020 21:32 #82124
door Francois129
Klopt en ik veronderstel dat de counter zelf ook wel een invloed zal hebben.
Als ik even redeneer komt de capaciteit van snoeren en meter parallel op de capaciteit van de oscillator staan.. Dan zou de opgewekte frequentie (zonder meetinvloeden iets hoger kunnen zijn. F= 1/ (2pi . Vierkantswortel L . C) Als... ik mij niet vergis.
Dus ik laat het zo.
François
Als ik even redeneer komt de capaciteit van snoeren en meter parallel op de capaciteit van de oscillator staan.. Dan zou de opgewekte frequentie (zonder meetinvloeden iets hoger kunnen zijn. F= 1/ (2pi . Vierkantswortel L . C) Als... ik mij niet vergis.
Dus ik laat het zo.
François
Laatst bewerkt 11 feb 2020 21:32 door Francois129.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
11 feb 2020 21:13 #82123
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Restauratie/herstellen van een CARAD EMR32 bandrecorder
@François,
Denk dat die Bias frequentie het niet zo nauw neemt, neem aan dat je dit met een frequentieteller hebt gemeten ?
Aansluitsnoer van de teller kan ook de Freq. beinvloeden.
Denk dat die Bias frequentie het niet zo nauw neemt, neem aan dat je dit met een frequentieteller hebt gemeten ?
Aansluitsnoer van de teller kan ook de Freq. beinvloeden.
Cees- pa1dba
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
11 feb 2020 17:18 #82118
door Francois129
Hier ben ik terug.
De speeltest was zonder meer goed.
Uiteraard volgt dan bij een recorder een opneemtest. De wiskop is geen (elektronisch) probleem want hij bestaat uit permanente magneten.
Opnemen was een ander katje. Het geluid kwam niet op tape.
Als amplifier deed de elektronica het ook goed. Na repro, regri is ampli de derde stand van de keuzeschakelaar.
Aan de hand van een 1kHz signaal dit gevolgd tot aan de EL41. Geen probleem. De oscillator werkt ook maar geeft maar 32kHz ipv 40kHz. Na het vervangen van de condensatoren is dit 37,5kHz, is dit een probleem of moet dit bijgesteld worden. De bias is voor zover ik het begrepen heb tape-afhankelijk?
Alle draden nog eens nagekeken en blijkt dat de interne rubberen isolatie van de afgeschermde draden van de keuzeschakelaar naar de kopaansluiting totaal verbrokkeld is en kortsluiting geeft.
deze vervangen en nu krijg ik een gecombineerd signaal (oscillator/ 1kHz) op de kopaansluiting.
Klaar voor de volgend opnametest.
Blijft de vraag: Pas ik de oscillator nog aan?
Mvg
François
De speeltest was zonder meer goed.
Uiteraard volgt dan bij een recorder een opneemtest. De wiskop is geen (elektronisch) probleem want hij bestaat uit permanente magneten.
Opnemen was een ander katje. Het geluid kwam niet op tape.
Als amplifier deed de elektronica het ook goed. Na repro, regri is ampli de derde stand van de keuzeschakelaar.
Aan de hand van een 1kHz signaal dit gevolgd tot aan de EL41. Geen probleem. De oscillator werkt ook maar geeft maar 32kHz ipv 40kHz. Na het vervangen van de condensatoren is dit 37,5kHz, is dit een probleem of moet dit bijgesteld worden. De bias is voor zover ik het begrepen heb tape-afhankelijk?
Alle draden nog eens nagekeken en blijkt dat de interne rubberen isolatie van de afgeschermde draden van de keuzeschakelaar naar de kopaansluiting totaal verbrokkeld is en kortsluiting geeft.
deze vervangen en nu krijg ik een gecombineerd signaal (oscillator/ 1kHz) op de kopaansluiting.
Klaar voor de volgend opnametest.
Blijft de vraag: Pas ik de oscillator nog aan?
Mvg
François
- Francois129
- [Francois129]
-
Onderwerp Auteur
01 feb 2020 16:18 - 01 feb 2020 16:22 #81886
door Francois129
Hallo volgers,
Ook de volgende stappen zijn gezet.
De voedingselco’s zijn vervangen en de teerknollen zijn ook vervangen door mooi zwarte condensatoren die gemaakt zijn voor Radiofil Frankrijk. Ik heb 1 gele Jukebox Revival moeten gebruiken omdat de waarden niet aanwezig waren in het Radiofil assortiment.
De bandopnemer opgestart en zag direct het opgenomen vermogen stijgen tot 120W. De recorder speelde goed buiten de krakende potentiometers en de aandrukrol soms die de “papieren” band naar boven en beneden drukte.
Op zoek naar de overdreven vermogenvreter.
De recorder wordt gevoed uit een aparte transfo/gelijkrichtersblok.
Alle buizen uit de recorder: een klein verschil maar nog te hoog.
De recorder losgekoppeld, het opgenomen vermogen was nog te hoog, gelijkrichterbuis weggenomen: nog te hoog. Dus was de transformator de schuldige.
Gelukkig heb ik nog een EMR32 staan. Voeding omgewisseld en het vermogen zakte tot 60 à 70W.
Dan aandrukrol terug soepel gemaakt, spoelhouders nagekeken en dit toestel is klaar om ingebouwd te worden in de oudste chairside.
Ik ga nog welde snaren vervangen door nieuwe. Ben in contact met Andijk Elektronica en deze kunnen ze waarschijnlijk wel leveren.
Nu nog een ander vraag die ik ook op facebook geplaatst heb.
De tapes hebben een magnetische laag op een papieren drager. De papieren geluidsbanden zijn nogal sprok en breken dus zeer gemakkelijk.
Heeft iemand een idee of daar iets aan te doen is?
Ik hoor het graag.
François
Ook de volgende stappen zijn gezet.
De voedingselco’s zijn vervangen en de teerknollen zijn ook vervangen door mooi zwarte condensatoren die gemaakt zijn voor Radiofil Frankrijk. Ik heb 1 gele Jukebox Revival moeten gebruiken omdat de waarden niet aanwezig waren in het Radiofil assortiment.
De bandopnemer opgestart en zag direct het opgenomen vermogen stijgen tot 120W. De recorder speelde goed buiten de krakende potentiometers en de aandrukrol soms die de “papieren” band naar boven en beneden drukte.
Op zoek naar de overdreven vermogenvreter.
De recorder wordt gevoed uit een aparte transfo/gelijkrichtersblok.
Alle buizen uit de recorder: een klein verschil maar nog te hoog.
De recorder losgekoppeld, het opgenomen vermogen was nog te hoog, gelijkrichterbuis weggenomen: nog te hoog. Dus was de transformator de schuldige.
Gelukkig heb ik nog een EMR32 staan. Voeding omgewisseld en het vermogen zakte tot 60 à 70W.
Dan aandrukrol terug soepel gemaakt, spoelhouders nagekeken en dit toestel is klaar om ingebouwd te worden in de oudste chairside.
Ik ga nog welde snaren vervangen door nieuwe. Ben in contact met Andijk Elektronica en deze kunnen ze waarschijnlijk wel leveren.
Nu nog een ander vraag die ik ook op facebook geplaatst heb.
De tapes hebben een magnetische laag op een papieren drager. De papieren geluidsbanden zijn nogal sprok en breken dus zeer gemakkelijk.
Heeft iemand een idee of daar iets aan te doen is?
Ik hoor het graag.
François
Laatst bewerkt 01 feb 2020 16:22 door Francois129.