header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

Philips BX998A

Lees meer
13 apr 2024 12:37 #99420 door elgrafoon
Beantwoord door elgrafoon in topic Philips BX998A
Hoi Franc,

De truck blijkt in de uitgang impedantie te zitten.
De uitgang impedantie die de EL84 wil zien in deze schakeling is 7K ohm .
De trafo is verder normaal gewikkeld ware het niet dat de kern operavlakte niet zo groot is.
Mijn eerste verwachting was ook 5,5K ohm maar dat klopte gewoon niet.
Als je de specificaties van de EL84 van Philips er bij pakt blijkt de schakeling zoals hier ontworpen een impedantie te hebben van 7K ohm en dat kwam exact uit.
De enige juiste vervang trafo die ik zou kunnen bedenken op dit moment is de A9 999 18/04 van Philips mits je de 7K / 5 ohm aansluiting gebruikt.

De restauratie zal spoedig volgen.
Groet Karel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 apr 2024 21:33 #99425 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Philips BX998A
Dag Karel,

Kun je alsjeblieft uitleggen waarom je stelt dat de EL84 in deze schakeling 7K als primaire impedantie wil zien?

De formule voor de impedantie van de primaire voor maximaal uitgangsvermogen voor een als "single ended" pentode geschakelde zoals in de Philips BX998A is: Ra = Vak / Iak.

Volgens het schema is Ia = 32 mA.

Volgens het schema is Vak = 272 - 7,3 = 264,7 V

Volgens de eerder gegeven formule is de optimale impedantie van de primaire voor maximaal vermogen van de EL84 in de BX998A dan: Ra = 264,7 / 0,032= 8272 Ohm.

Op grond van de datasheets voor de EL84 kom ik bij Vg2k = 250 - 7,3 = 242,7 V overigens uit op een schermroosterstroom van ongeveer 5 mA. Dan zou gelden: Ia = Ik - Ig2 = (7,3 / 220) - 0,005 = 0,0282 A, dus ongeveer 28,2 mA. Dat zou volgens de formule betekenen dat de optimale impedantie van de primaire voor maximaal vermogen van de EL84 in de BX998A zelfs zou zijn: Ra = 264,7 / 0,0282 = 9387 Ohm.

Maar de door mij gebruikte formule is dus voor maximaal vermogen. Zeer wel mogelijk dat van die formule afwijkende waarden voor Ra gunstiger zijn als het op vervorming (Dtot) aankomt.

Zo volgt bijvoorbeeld uit oudere Philips datasheets voor de EL5 dat Dtot bij een primaire impedantie van 2,5K iets lager is voor een gegeven uitgangsvermogen dan wanneer Ra = 3K5. De 'prijs' die daarvoor betaald moet worden, is dat het maximaal vermogen met Ra = 2,5 K tegen de 7 Watt is, terwijl het maximaal vermogen met Ra = 3,5 K tegen de 9 Watt is.

In de BX998A wordt de EL84 voor de hoge tonen gebruikt. Het daarvoor benodigde uitgangsvermogen is een stuk lager dan het maximale uitgangsvermogen dat een EL84 kan leveren (de 9768M luidspreker kan ook maar 3 Watt maximaal aan).

Dus zeer aannemelijk dat Philips een primaire impedantie heeft gekozen die optimaal is voor de situatie in de BX998A, dus voor alleen mid/hoog.

Maar dan blijft mijn vraag toch hoe je aan 7K als de impedantie komt die de EL84 in deze schakeling wil zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13 apr 2024 23:34 #99427 door elgrafoon
Beantwoord door elgrafoon in topic Philips BX998A
Hallo Robert,

Ja dat is idd een interessant verhaal.

"De formule voor de impedantie van de primaire voor maximaal uitgangsvermogen voor een als "single ended" pentode geschakelde zoals in de Philips BX998A is: Ra = Vak / Iak.

Volgens het schema is Ia = 32 mA.

Volgens het schema is Vak = 272 - 7,3 = 264,7 V

Volgens de eerder gegeven formule is de optimale impedantie van de primaire voor maximaal vermogen van de EL84 in de BX998A dan: Ra = 264,7 / 0,032= 8272 Ohm."

En idd zou ik zeggen dat dit zou kunnen kloppen.
Maar kijken we naar het volgende



Dan zien we bij een lagere anode spanning met een iets lagere kathode weerstand een hogere anode stroom.
De spanningen in de documentatie zijn waarschijnlijk de rust stroom en spanning.
Ik ben natuurlijk met je eens dat het nooit exact 7k zal zijn maar de condities waaronder je meet is natuurlijk wel belangrijk.
Ja zal natuurlijk een 1Khz signaal moeten aanbieden en dan de anode stroom en spanning moeten meten.
En dan weet je de impedantie bij 1Khz.
Ik denk ook als de buis verouderd dat je weer andere waardes gaat meten.
In rust meet ik idd een kathode spanning van rond de 7 volt.
Ook als ik in de doc uit ga van +1 295 volt - anode 272 volt / 32ma = 718 ohm dat zou dan de zuiver ohmse weerstand zijn van de uitgang trafo terwijl de doc opgeeft 530 ohm uit mijn hoofd.
Dus ben ik uitgegaan van wat ik in de data sheets vind en dat zijn eigenlijk twee waardes 5,2k en 7k

Maar misschien is dat ook een te grote aanname.
Maar meer wikkelingen ga je niet om de kern krijgen ook daar zit een limiet van wat haalbaar zou zijn.
Maar als de versterker weer goed in elkaar zit ga ik daar nog eens aan meten.

Dank voor je reactie dit geeft wel stof tot nadenken.

Groet Karel
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 apr 2024 13:08 #99428 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic Philips BX998A
Dag Karel,

Voor de formule die ik voor een pentode in klasse A gaf, is alleen Ia van belang. Voor Ia maakt het in klasse A vrijwel niet uit of de buis wel/niet wordt uitgestuurd.

Dit is goed te zien in het deel van de datasheet voor de EL84 die je postte. Ia bij geen uitsturing en bij uitsturing tot aan roosterstroom is 36 mA. Voor uitsturing waarbij Dtot = 10 % is Ia 36,8 mA. Dus Ia blijft vrijwel 36 mA, ongeacht de mate van uitsturing.

Weet ook dat in datasheets van onder meer Philips de waarde voor (onder meer) Va het voltage gemeten tussen de kathode en de anode is.

Als ik de formule die ik eerder postte loslaat op de waarden in het deel van de datasheet voor de EL84 die je postte, krijg ik bij Vak = 250 V en Ia = 36 mA dat Ra = 250 / 0,036 = 6944 Ohm als primaire impedantie voor maximaal uitgangsvermogen.

Die laatste waarde voor de primaire impedantie van de uitgangstransformator is dus praktisch (afgerond) gelijk aan de 7K zoals vermeld in de datasheet.

In de BX998A is Vak hoger (264,7 V) en Ia lager (32 mA). Dan geeft de formule dat Ra = 8272 Ohm.

Die laatste waarde is toch wel een stuk hoger dan 7K.

De impedantie van een primaire en de Ohmse weerstand van een primaire zijn verschillende dingen. De impedantie van de primaire is de weerstand van de primaire voor wisselspanning (dus signaal). De Ohmse waarde van de primaire is de weerstand voor gelijkstroom van de primaire. De Ohmse waarde van een primaire is in de regel veel lager dan de impedantie (iets van 200 tot 300 Ohm).

Voor toepassing van de formule die ik aandroeg, is de Ohmse waarde van de primaire niet van belang omdat de anodespanningen al bekend waren, zowel in de BX998A als in het deel van de datasheet voor de EL84 die jij postte.

Va = 272 V in het schema van de BX998A is het voltage aan de anode gemeten tussen massa en de anode. Voor toepassing van de formule die ik aandroeg, moest ik daarom de spanningsval (7,3 V) over de kathode weerstand (220 Ohm) van die 272 V aftrekken om op de juiste Vak te komen (264,7 V).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 apr 2024 14:52 #99429 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips BX998A
Karel zou de transformatie verhouding kunnen meten, in dit geval bij 4Khz sinus voor deze midden/hoog UTG.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14 apr 2024 17:16 #99430 door elgrafoon
Beantwoord door elgrafoon in topic Philips BX998A
Hallo Robert,

Wat graaf leert dat de anode kathode spanning en en de anode stroom de waarde is voor de impedantie van de eindbuis.
Sterker nog het lijkt zelf ongunstig te zijn als de impedantie ugt/ls lager is dan de buis impedantie.
Dat geef wel meer vermogen maar ook meer vervorming.
Dan is de vraag was er een trafo 8,2/ 5
Je vind 7/5 en 9/5 en zou 9/5 het meest gunstige geval zijn.
De huidige trafo zoals deze nu is heeft nog de originele secundaire wikkelingen.
De wikkel ruimte voor primair was erg klein.
Primair was gewikkeld met 0,1 mm.
En dan heb je nog de lage tonen versterker.
Zou dit de reden zijn dat de bx998a erg boemmerig klinkt zoals je links en rechts leest.
En daar was ook een modificatie voor.

Ik ga eerst de versterkers herstellen en dan gaan we aan het geheel meten.
En misschien nog een trafo wikkelen 8,2 / 5.

Thx voor je bijdrage.
Groet Karel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • academy
  • Fotograaf: H van t Kruis
  • Categorie: GRAMMOFOONSPELERS
  • Downloads: 117
  • Omschrijving: academy grammofoons
  • IMG_5255
  • Fotograaf: Gebruiker
  • Categorie: Reklame 3 uit RB
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Reklame uitingen uit RB-1956 en 1957
  • Advertenties en ander promotie materiaal_3
  • Fotograaf: Gebruiker
  • Categorie: Reklame uitingen 2
  • Downloads: 19
  • Omschrijving: Advertentie en promotie materiaal, diverse fabrikanten. Met dan aan Jan Groothuizen
  • IMG_5264
  • Fotograaf: Gebruiker
  • Categorie: Reklame 3 uit RB
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Reklame uitingen uit RB-1956 en 1957

JoomTreeview

JoomSearch