Radio's van 1970 tot heden
Dynacord DA18/V versterker_schema
Minder
Meer
08 sep 2018 19:26 #73384
door Little Jay
Beantwoord door Little Jay in topic Dynacord DA18/V versterker_schema
Dat was me nog niet eens opgevallen, maar inderdaad ja!
Voorlopig laat ik het maar even zo, het werkt wel prima (toonregelingen zijn niet bijzonder effectief trouwens) en het ruisniveau is wel wat omlaag gegaan, in ieder laag genoeg voor gebruik voor kroegoptredens.
Voorlopig laat ik het maar even zo, het werkt wel prima (toonregelingen zijn niet bijzonder effectief trouwens) en het ruisniveau is wel wat omlaag gegaan, in ieder laag genoeg voor gebruik voor kroegoptredens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 sep 2018 17:18 #73382
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Dynacord DA18/V versterker_schema
Ah. Maar daar zit ook nog een trap extra versterking (Roe 4) tussen. Ik snap er alleen geen fluit van. Die volumeregelingen zijn uiterst ongebruikelijk door de ingang op de loper te zetten in plaats van de uitgang. Denk dat ze dat hebben gedaan om de mixerfunctie te realiseren. Bijzonder vaag allemaal. En dan heeft er ook nog eentje in zitten beunen...
Tjerk, 9ZZ
Minder
Meer
08 sep 2018 13:06 - 08 sep 2018 13:07 #73380
door Little Jay
De volumeregelaar van het `Mi )BU1'´ kanaal moet wel vrij ver open, maar die van Ta (git ) (Bu3) niet, die springt inderdaad heel snel aan.
Laatst bewerkt 08 sep 2018 13:07 door Little Jay.
06 sep 2018 21:19 #73373
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Dynacord DA16/V
A propos gain: moet je de volumeregelaars erg ver opendraaien of staan ze bijna dicht? In het laatste geval is het nuttig om terugkoppeling in de eindversterker te proberen, anders niet.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Little Jay
Minder
Meer
06 sep 2018 16:17 #73369
door Little Jay
Als je de toonregelaars te ver open draait, draai je er ook ruis bij, maar die klinkt (voor mij althans) hoogfrequenter dan de 'standaard' of 'idle' ruis.
En inderdaad geen tegenkoppeling/negatieve feedback. Lijkt mij leuk om daar mee te experimenteren, zeker met een variable tegenkoppeling maar ik ben te veel een leek om te weten waar in het schema ik die dan zou moeten laten binnenkomen. Een lijntje aftappen van de speakeroutput met een (variable) weerstand ertussen ok, maar waar leid je dat naar terug?
En inderdaad geen tegenkoppeling/negatieve feedback. Lijkt mij leuk om daar mee te experimenteren, zeker met een variable tegenkoppeling maar ik ben te veel een leek om te weten waar in het schema ik die dan zou moeten laten binnenkomen. Een lijntje aftappen van de speakeroutput met een (variable) weerstand ertussen ok, maar waar leid je dat naar terug?
06 sep 2018 16:04 #73366
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Dynacord DA16/V
Niet alleen het originele ontwerp is bijzonder vaag, er is ook in gebeund. Nou, berg je dan maar. Niet gehinderd door enige kennis van zaken heeft iemand dit ding zitten te versjteren. Maar goed. Wat doen de toonregelaars P2a en P2b op de ruis? Overigens heeft de eindversterker geen enkele vorm van terugkoppeling. Dit kan een oorzaak zijn van de ruis.
Tjerk, 9ZZ