Radio stations USA                                                                                              header

× Zelfbouw

800 Ohm OTL versterkers van Philips.

Lees meer
03 mrt 2018 01:26 #71178 door Cees
Beantwoord door Cees in topic 800 Ohm OTL versterkers van Philips.
Helaas gaat hier iets mis met de afbeeldingen, schema's, waardoor deze
niet zichtbaar zijn.
Jammer, interessante materie.
Cees.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 mrt 2018 05:46 - 03 mrt 2018 05:53 #71182 door Kees van Dijke

Helaas gaat hier iets mis met de afbeeldingen, schema's, waardoor deze
niet zichtbaar zijn.
Jammer, interessante materie.
Cees.

De schema's en de plots zeggen meer dan mijn beschrijvingen. Overigens kun je de versterkers niet klakkeloos nabouwen. Datasheets zijn wel een must. Denk aan Vkf waar je aparte gloeidraad wikkelingen bij nodig hebt en waar nodig het gloeidraad potentiaal omhoog moet brengen, zoals bij de Philips AG9015 versterker wordt gedaan.

Wellicht kun je kvdijke.cmshost.nl als vertrouwde site in de browser toevoegen.
Helaas kan ik niet op poort 443 gaan zitten (https://) en moet het nog met poort 80 (http://) doen.
Mijn site heeft geen cookies, geen tracking codes, maar gewoon plain en simpel met HTML4 (NL) en HTML5 (Eng). Ook hoef je niet te vrezen dat er later popups of advertenties bij komen. Mijn site is absoluut veilig, al kan dat door browsers eerst als onveilig bestempeld worden. Google Chrome, Firefox, Microsoft Edgo, IE11, Safari, Opera browser, werkt allemaal prima, zowel onder Windows 10, Apple (El Capitan) en Linux.

Afbeeldingen hebben de originele resolutie en zijn loeischerp, nemen ook nog heel weinig ruimte in. Slechts 50kB.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 03 mrt 2018 05:53 door Kees van Dijke.

Lees meer
03 mrt 2018 07:18 - 03 mrt 2018 07:36 #71184 door admin
Beantwoord door admin in topic 800 Ohm OTL versterkers van Philips.
@Cees,

Foto's komen prima over, heb nog even getest, met alle bekende browsers. zal dus ergens bij jou zitten

Toegevoegd;

wat een enkele keer kan helpen is op het blokje met kruis te klikken met rechtermuistoest en dan openen in nieuw tabblad.

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 03 mrt 2018 07:36 door admin.

Lees meer
03 mrt 2018 09:31 - 03 mrt 2018 09:48 #71185 door Kees van Dijke
Als tussentijdse verandering, zet een balans versterker met 2x EL34 (6CA7) en uitgangstrafo online. Het is dezelfde versterker die ik in mijn jeugdjaren heb gebouwd, met het verschil dat mijn versterker een ultra linear type is met schermrooster tegenkoppeling (Unitran 3U50). Deze schakeling is een zuivere penthode versterker. De voorversterker en fasedraaier is een ECC81.

Het frequentie verloop is goed, maar je ziet ook problemen met de uitgangstrafo, vanwege de niet ideale koppeling en eventuele strooivelden. R19 met R 12 vormt de spanningstegenkoppeling. C8 zorgt er voor dat de er geen overshoot in het blokgolf signaal is. Over de uitgangstrafo zit een Zobel netwerk om de boel nog stabiel te houden en de opslingering bij hoge frequenties binnen de perken te houden. Het faseverloop is slecht, maar niet hoorbaar. Binnen het hoorbare gebied zit ik nog binnen de fase marge van 60°.

De vervorming is laag en het uitgangsvermogen is 50 Watt. De rustroom per EL34 (6CA7) is 60 mA. Precies goed voor klasse-AB.

Bij oversturen gaat het clippen niet al te hard, ondanks spanningstegenkoppeling. Er is nog sprake van soft clipping. Om die reden mag je deze versterker wat oversturen zonder dat het storend wordt. Wel is de knik bij de nuldoorgang zichtbaar. Dit is wel storend, en het geluid lijkt veel op een klasse-B buizenversterker of transistor versterker met crossover vervorming. Dit is een typisch kernmerk voor uitgangstrafo's, maar het kan ook zijn dat de fasedraaier net niet de maximale outputspanning kan leveren. Hier heb ik even mijn twijfels over en heb ik ook nooit echt onderzocht. Bij sommige type versterkers met KT88 eindbuizen, daar kan het beste als extra een ECC82 spanningsversterker worden opgenomen, dit omdat ik zeker weet dat de ECC81 niet voldoende kan uitsturen naar de eindbuizen, vanwege de erg lage negatieve roosterspanning van pakweg -55 Volt.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 03 mrt 2018 09:48 door Kees van Dijke.

Lees meer
03 mrt 2018 11:57 #71188 door antoine
In het december nummer van Radio Elektronica uit 1958 staat een OTL versterker met een ECC83 en twee EL86. De versterker is lineair van 40 tot 300 000 Hz binnen 0 dB. Heeft iemand een scan van dit artikel? Ik heb deze versterker gebouwd (1962?) en later terug afgebroken. De gebruikte luidspreker was een 9710AM. De kwaliteit was zeer goed.

Lees meer
03 mrt 2018 13:19 #71190 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 800 Ohm OTL versterkers van Philips.
Mooie sims! Misschien kan je de asc en inc files er nog bij posten?

De plaatjes zijn bij mijn Firefox (58.0.2) alleen maar te zien met "View Image" omdat Firefox Quantum nogal anaal doet met "mixed content" (http en https). Een certificaat toevoegen en alles via SSL (eigenlijk TLS) leveren is met Letsencrypt een fluitje van een cent. Tenminste als je zelluf je webserver beheert. Een beetje zichzelf respecterende hoster heeft dit ook gefixt.

Tjerk, 9ZZ

• Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

• Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

Siemens radio's en toebehoren

• Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

Revisie uitgevoerd 20

JoomImages

• IMG_0167
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips AG9004
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips HIFI mono voorversterker.
  • IMG_0137
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips AG9006
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips mono HIFI versterker uit 1956 met hoogohmige uitgang van 1200 Ohm.

JoomTreeview

JoomSearch