- Forum
- HISTORISCHE APPARATUUR
- REVISIES- EN RESTAURATIES
- Philips BX690A , Metalen ring onder C1 & C2 .
Reparatie en Restauratie tip's
Philips BX690A , Metalen ring onder C1 & C2 .
20 okt 2024 09:01 #100122
door Ropjuh
Philips BX690A , Metalen ring onder C1 & C2 . werd gestart door Ropjuh
De elco c1/c2 meten ver onder hun waarden dus wilde ik die vervangen door 2 losse van 47 uF, het resultaat is een flinke brom .
Toen ik de orginele elco los maakte zag ik een metalen ring er onder zitten die verbinding maakt met omhulsel van de elco maar geisoleerd is van het chassis , de ring is verbonden met C3 .
Hoe los ik dit op ?.
Op de tekening zie ik dat C3 met de Plus aan massa zit , is dit goed ?.
Het grote euvel van de radio is dat hij te zacht speelt , als je aan de volumeknop draait maakt het geen verschil het geluid blijft constant zacht. De teerknollen zijn inmiddels vervangen zonder resultaat en met 2 nieuwe elco's van 47 uF ( plus brom) ook een vast zacht geluid.
Toen ik de orginele elco los maakte zag ik een metalen ring er onder zitten die verbinding maakt met omhulsel van de elco maar geisoleerd is van het chassis , de ring is verbonden met C3 .
Hoe los ik dit op ?.
Op de tekening zie ik dat C3 met de Plus aan massa zit , is dit goed ?.
Het grote euvel van de radio is dat hij te zacht speelt , als je aan de volumeknop draait maakt het geen verschil het geluid blijft constant zacht. De teerknollen zijn inmiddels vervangen zonder resultaat en met 2 nieuwe elco's van 47 uF ( plus brom) ook een vast zacht geluid.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
20 okt 2024 09:48 #100123
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX690A , Metalen ring onder C1 & C2 .
C3 moet inderdaad met de plus aan massa zitten. De nieuwe elco’s moeten met de min - net als de bus van de oude elco - naar de min van C3 lopen. Dus niet rechtsteeks aan het chassis! Als je dat doet krijg je een behoorlijke brom. Over C3 zit een weerstand. Over deze weerstand ontstaat het negatief voor o.a. de eindbuis. De weerstand staat in feite in serie met de min van de voeding waarover het negatief ontstaat.
Dus: Verbind de minnen van de nieuwe elco’s met de min van C3. Deze C3 (een bruine elco) moet je ook vervangen, die is gegarandeerd uitgedroogd.
Overigens is de buselco niet de oorzaak van het te zachte geluid. Als de volumeregelaar niet goed werkt zal je het eerder daar moeten zoeken.
Groeten,
Peter
Dus: Verbind de minnen van de nieuwe elco’s met de min van C3. Deze C3 (een bruine elco) moet je ook vervangen, die is gegarandeerd uitgedroogd.
Overigens is de buselco niet de oorzaak van het te zachte geluid. Als de volumeregelaar niet goed werkt zal je het eerder daar moeten zoeken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
20 okt 2024 09:56 #100124
door Ropjuh
Beantwoord door Ropjuh in topic Philips BX690A , Metalen ring onder C1 & C2 .
Hartelijk bedank ! , weer een stuk wijzer .
Forum toegang
- Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
- Niet toegestaan: om te antwoorden.
- Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.