header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Tonar N3D naald na jaren ongebruikt getest

Lees meer
03 juni 2022 02:13 - 03 juni 2022 03:21 #94787 door Bert Kn
Tijdens het opzoeken en sorteren van mijn elementen en naalden verzameling welke her en der opgeborgen waren en om ze een vaste plek te geven kwam ik nog een Tonar N3D naald tegen.
Van deze naald een jaar of 8 geleden bij AMAA pickupnaald.nl besteld als reserve was ik het bestaan vergeten.
Al die jaren heeft hij omdat er geen behoefte aan was ongebruikt en niet geprobeerd hier gelegen.
De aanbevolen naaldkracht voor deze naald is volgens AMAA pickupnaald.nl 3-6 gram en 4,5 gram optimaal.
Hoog tijd dus om deze naald eens te testen.
In de extra (zwarte) headshell voor de Lenco L70 heb ik een van mijn twee Shure M3D elementen gemonteerd om de naald te testen.

Mijn conclusie,
Als je deze Tonar naald een naaldkracht van ten minste 4 gram geeft en daar mee kunt leven presteert hij net zo goed als een old stock naald met 3,5 gram naaldkracht.
De output van deze Tonar naald in het Shure M3D mag er ook wezen die is zelfs wat meer dan de old stock naald.
Uiteraard kan het een toevalstreffer zijn dat juist deze Tonar naald zo goed presteert.
Ervaringen uit het verleden van Tonar jukebox stereo  T naalden voor Seeburg  Channel t/m Seeburg DS  naalden hebben mij geleerd dat ze nogal verschillen.


 

 

 

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 juni 2022 03:21 door Bert Kn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 juni 2022 09:36 - 03 juni 2022 09:38 #94788 door Huub
Bert Soms is het ook een Stereo naald
Deze mono ? vandaar de af giften ook goed is
 Bij Tonar weet men ook dat deze veel voorkomt in juke  boxen Mono
 vandaar deze ook mono
huub
Laatst bewerkt 03 juni 2022 09:38 door Huub.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 juni 2022 11:06 #94789 door peter1952
De M3D wordt naar mijn weten nooit in jukeboxen gebruikt, in elk geval niet in mono toepassing.
Bij mono jukeboxen werd als MD-element over het algemeen General Electric VRII toegepast (AMI, Rock-Ola Tempo I mono), bij stereo jukeboxen General Electric VR22 (AMI) en Shure M44 (Dichte Rock-Ola’s en AMI’s). Bij Seeburg werden Pickering elementen volgens fabrieks specificatie toegepast.

Soms tref je in een Jukebox een stereo element aan terwijl er maar één mono versterker aanwezig was. Er was dan een optie een tweede mono versterker in te bouwen voor stereo. Je had dan wel extra luidsprekers nodig omdat de jukebox zelf maar één luidspreker had (AMI, NSM).

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 juni 2022 17:24 - 03 juni 2022 17:34 #94791 door Bert Kn
Huub,
Het is een stereo naald.
Linker en rechter kanaal zijn keurig in balans getest met een stereo test plaat.
Mijn twee Shure M3D elementen zijn voorzien van een goede old stock naald die uitstekend presteren met een naaldkracht van 3,5 gram.
Daar ze niet dagelijks gebruikt worden zal de Tonar naald nog wel een lange tijd reserve blijven.

Peter schreef,

Soms tref je in een Jukebox een stereo element aan terwijl er maar één mono versterker aanwezig was. Er was dan een optie een tweede mono versterker in te bouwen voor stereo. Je had dan wel extra luidsprekers nodig omdat de jukebox zelf maar één luidspreker had (AMI, NSM).


Ter aanvulling.
Bij de Seeburg 220 en 222 was er ook de keuze om voor een mono versterker te kiezen, de C1 HFA 1.
Deze kon je aanpassen naar een stereo versterker door de afdekplaat rechts op het versterker chassis te verwijderen en er een C2 HFA 1 bij te plaatsen.
Je komt ze niet vaak tegen, tot nu toe ben ik er twee tegen gekomen.
Een zonder de C2 HFA 1 en een met.

 

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 03 juni 2022 17:34 door Bert Kn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 juni 2022 17:46 #94792 door peter1952
Dat klopt wel, ik ben ze zelf in de Q100/160 tegen gekomen, wellicht waren ze daar voor bedoeld.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03 juni 2022 18:02 #94794 door Bert Kn
Peter,
Dat zou ook kunnen.
De afbeelding komt uit de channel service documentatie.
In de service documentatie van de Q100/160 een latere copie die ik heb worden ze niet genoemd.

Mvg.
Bert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • B6X72A-3revisie
  • Fotograaf: Geen Data
  • Categorie: Philips B6X72A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Revisie van een B6X72A

JoomTreeview

JoomSearch