header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Garrard RC-80 M

Lees meer
31 jan 2021 21:24 - 31 jan 2021 21:28 #88579 door Bergmans
Garrard RC-80 M werd gestart door Bergmans
Beste radiovrienden,
Deze keer ben ik bezig met een platenspeler van Garrard. Ik verzamel dit niet (ik ben meer van de buizenradio's) maar ik heb hem gratis gekregen en wil eens kijken of ik het weer spelend kan krijgen.

Ten eerste ben ik op zoek naar de aandrijfriempjes want die zijn helemaal hard. Ik ben al op zoek geweest maar dan kom ik op een amerkaanse website uit. Ik hoop dat er toch ook adresjes zijn dichter in de buurt. Maar dat hoor ik dan wel.

Verder zit er een versterker in met drie buizen UY41, UCH41 en UL41 De condensatoren heb ik al vervangen en ook de gebrokkelde bedrading. Na het inschakelen lijkt het te werken en als ik met mijn vinger over de naald wrijf hoor ik wat door de luidspreker.

Na een aantal minuten gaat het brommen en dat blijft ook als het volume terug gedraaid is. Ik heb geen schema en kan die ook zo 1,2,3 niet vinden. Het lijkt er op dat de versterker hier in Nederland gebouwd is omdat er bij 1 van de knoppen "Toon" staat in plaats van "Tone"

Alle informatie is welkom, mocht er iemand intreresse hebben om hem over te nemen is dat ook bespreekbaar. Ook ruil, heb ik al eerder gedaan met een lid en dat is goed bevallen.

Groeten
Leon

Handtekening
Laatst bewerkt 31 jan 2021 21:28 door Bergmans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31 jan 2021 22:12 #88580 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Garrard RC-80 M
Probeer bij www.pickupnaalden-shop.nl in Dronten. Jan heeft heel veel snaren en riemen op vooraad. In vele maten.
Handig is dan wel (na overleg) de huidige op te sturen voor de juiste maat.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31 jan 2021 22:54 #88581 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Garrard RC-80 M
Van de versterkers van Garrard zijn nauwelijks schema's te vinden. Maar deze versterkers zijn zo simpel dat je het wel zelf kan uittekenen.
Allereerst: Het is een versterker met U-buizen. Dat houdt in dat er geen voedingstrafo in zit. De schakeling is direct met het net verbonden. Het is dus oppassen geblazen!

Die buselco had je voor het gezicht wel kunnen laten zitten. Die brom zou door de elco's kunnen komen,
maar die heb je al vervangen. Het kan ook door een buis komen. De UL41 wil nog wel eens last hebben van lekstromen op de buisvoet. Je ziet dan een aanslag tussen de buispennen. Meet eens de spanning over de kathodeweerstand. Die mag niet toenemen na verloop van tijd. Gebeurt dat wel, dan is of de buis defect of je hebt inderdaad last van aanslag tussen de pennen. Meet ook eens op het stuurrooster. Komt daar een positieve spanning op, dan geldt hetzelfde: De buis defect of aanslag.
Eventueel zou ook de UY41 het probleem kunnen veroorzaken, maar dat zou problemen voor de elco's veroorzaken.

Nogmaals, probeer het schema uit te tekenen. Kun je eventueel voor verder advies hier plaatsen.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
31 jan 2021 23:37 #88582 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Garrard RC-80 M
Een UCH41 in een grammofoon versterker is volstrekt onlogisch. Op deze plaats zou je een UBC41, UF41 of een UAF41/42 verwachten. Misschien is wel de buizenbezetting te achterhalen om te zien of de juiste buizen zijn geplaatst.

Groet, Jan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01 feb 2021 00:32 #88583 door Bergmans
Beantwoord door Bergmans in topic Garrard RC-80 M
Hoi Peter bedankt voor je reactie. De buselco laat ik normaal gezien ook zitten in radio's gewoon voor de estehtiek. In dit geval maakte het mij niet uit want als alles weer in elkaar zit zie je er niks meer van. Ik heb een scheidingstrafo, die ik gebruik met U buizen dus ook dat komt goed. Ik heb de UY41 al eens vervangen met een UY42 (ik had niks anders liggen en volgens de website van John Hupse rip|) zou dit moeten kunnen. Maar helaas geen verschil. De rest ga ik nog onderzoeken en ik houd u op de hoogte. Maar het is al laat dus ik ga nu snurken. Bedankt nogmaals!

Handtekening

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01 feb 2021 00:36 #88584 door Bergmans
Beantwoord door Bergmans in topic Garrard RC-80 M
Ok, dat zou ik zelf niet geweten hebben. Wie weet zit er een verkeerde buis in. Ik kan wel zien dat er al vaker aan "gewerkt" is. Het zou mij dus niet verbazen als er een verkeerde buis in zit. Maar ja zoals gezegd ik heb geen schema en dat blijkt ook niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Maar ik zal de adviezen opvolgen en dan weer terug komen met de resultaten. In een ieder geval alvast hartelijk dank!

Handtekening

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • 0A-01
  • Fotograaf: Muiderkrijg
  • Categorie: Dr Blan, nummer 0A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Dr. Blan, 1e uitgave
  • IMG_4695
  • Fotograaf: H van t Kruis
  • Categorie: Dynaco 35 versterker
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Revisie van Dynaco35 versterker
  • Brandt merkplaatje (2)
  • Fotograaf: H van t Kruis
  • Categorie: OVERIGE FOTOS
  • Downloads: 97
  • Omschrijving: Brandt merkplaatje op toestel met de kenmerken van het chassis van een NSF H126U en ondergebracht in een "Verlagerungskastje" met verbrede middenstijl.

JoomTreeview

JoomSearch