header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Grammofoon F. Fontanon

Lees meer
29 juni 2020 17:32 #84360 door Maartenverle
Beantwoord door Maartenverle in topic Grammofoon F. Fontanon
Hallo Bert, Op de weergever staat "Victor Talking mach. Co. Camden N. J." Het is dus inderdaad een Victor. Nu nog uitvinden welk model. De tekst van de winkel op de voorkant was een dwaalspoor. Interessant dat winkels vroeger hun logo op de apparaten die ze verkochten zetten. Zoiets kan ik me tegenwoordig niet meer voorstellen. Hartstikke bedankt voor de tips en hulp. Ik zal kijken of ik van het weekend voorzichtig open maken kan zodat ik een foto van de motor maken kan. Groeten, Maarten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29 juni 2020 17:57 - 29 juni 2020 18:10 #84361 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Grammofoon F. Fontanon

Ik zal kijken of ik van het weekend voorzichtig open maken kan zodat ik een foto van de motor maken kan


Dat moet lukken.
Wacht de foto met spanning af.

Edit.
Waarschijnlijk dan deze Exhibition van Victor.


Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 29 juni 2020 18:10 door Bert Kn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29 juni 2020 18:06 #84362 door Maartenverle
Beantwoord door Maartenverle in topic Grammofoon F. Fontanon
Hallo René, Heel erg bedankt voor de reacties en de vele tips. Ik heb het allemaal met veel plezier gelezen. Ik zal vanaf nu bij elke plaat een nieuwe naald gebruiken. Ik heb er een hele hoop besteld. De meeste platen die ik erbij gekregen heb zijn van Louis Davids, en zijn dus waarschijnlijk elektrisch opgenomen (van na, 1925). Opvallend is wel dat er inderdaad weinig instrumenten te horen zijn. Als er een instrument te horen is, is het veelal niet gelijktijdig met de zang. De grammofoon is waarschijnlijk een Victor en niet de zeldzame HMV style 14. (zie ook mijn reaktie op Henk). De platen zijn wel voor het grootste deel van HMV. Nogmaal bedankt voor alle reakties. Vriendelijke groet, Maarten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29 juni 2020 18:15 - 29 juni 2020 18:42 #84363 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Grammofoon F. Fontanon

De meeste platen die ik erbij gekregen heb zijn van Louis Davids,

Die zijn inderdaad meestal elektrisch opgenomen akoestische opnames zijn er ook een aantal van Louis Davids waaronder op het Odeon label.



Zuinig op zijn die Davidsen.
Ik ben een Davids liefhebber. :lol:

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 29 juni 2020 18:42 door Bert Kn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29 juni 2020 19:36 - 29 juni 2020 20:02 #84367 door RR1957
Beantwoord door RR1957 in topic Grammofoon F. Fontanon
Maarten, ga er maar van uit dat Jelle Attema gelijk heeft. Er is geen betere expert in
den lande dan hij. Aan gissen hebben we niets.
Victor is trouwens OOK HMV.
Emile Berliner -de uitvinder van de grammofoonplaat en oprichter van HMV-
had in Amerika de grootste moeite om profiteurs van zich af te houden die
rechten en octrooien van hem ontfutselden. Vele jaren rechtszaken.
Uiteindelijk kwam het zelfs zover (door een linke compagnon die er vandoor ging)
dat Berliner zijn eigen naam van zijn maatschappij in de VS niet meer mocht
gebruiken. Daarom werd de naam daar Victor (van victorie) met aanverwante zaken.
In de rest van de wereld (Europa) bleef de naam His Masters Voice wel bestaan.
Vanuit Engeland wel te verstaan (ook wel HMV and Typewriter Co).

Voorts, vergeet niet dat weergevers verwisseld werden, net als elementen bij platenspelers.
Het kon best gebeuren dat het trilplaatje (van mica) te barsten was gegaan en de weergever
verwisseld werd. Bij een moderne platenspeler zeg je ook niet dat het merk hetzelfde is
als het element dat er op zit, integendeel. Omdat HMV en Victor dezelfde maatschappij zijn
zullen de weergevers wel uitwisselbaar zijn. Dergelijke grammofoons (en de platen ervan)
waren in hun tijd schreeuwend duur en alleen weggelegd voor de gefortuneerden.
Zelfs een doosje naalden was onbetaalbaar voor het gros van de werkende arbeiders.
Naalden kocht je niet per stuk, maar per doosje van 100 of meer. Je moest immers voor
iedere kant een nieuwe naald gebruiken ( 'use only once'). Veel mensen deden dat uit zuinigheid
niet met als gevolg dat de meeste schellak platen nu deels geruïneerd zijn en (enorm) ruisen.

Bij elektrische opnames speelde de beperkingen van een orkest geen grote
rol meer en konden hele symfonie orkesten opgenomen worden. Dat bij Davids
weinig instrumenten werden gebruikt heeft (bij elektrische opnames) met het arrangement
te maken, niet met beperkingen van de opnames. Of ze zijn wel akoestisch geweest.
Waar ik op doelde waren dus de beperkingen van akoestische opnames.

De industrie van de grammofoons was enorm en er zijn er wereldwijd vele vele miljoenen
gemaakt, ondanks dat ze meestal erg duur waren (je had natuurlijk modellen in veel
prijsklassen en zelfs eentje gratis als je een hoeveelheid platen kocht. Een armetierig
dingetje dat nu bij verzamelaars een goudmijn is. Toch was dit alles voor de 'gewone man'
onbereikbaar. Ze konden simpelweg de platen niet eens kopen. Overigens, kocht je wel
nieuwe platen, dan moest je in een bepaalde periode oude 'gebruikte' platen inwisselen.
Gelukkig deden velen dat niet of was die regel van korte duur, want er zijn nog genoeg
platen (er zijn er miljarden geperst) overgebleven zodat de meeste maar een paar euro waard
zijn. Alleen bepaalde artiesten kunnen flinke prijzen op de markt bewerkstelligen.
Het is maar net wat de gek (de verzamelaar) er voor over heeft.


Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Bijlagen:
Laatst bewerkt 29 juni 2020 20:02 door RR1957.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29 juni 2020 19:51 - 29 juni 2020 19:58 #84369 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Grammofoon F. Fontanon
Waarschijnlijk heeft hij meer akoestische dan elektrische platen opgenomen. Al vanaf 1906; ook met zijn zusters Rika en Heintje. Er bestaat ook een serie Pathé platen. Uiteraard zijn de akoestische zeldzamer. De elektische serie is in grote oplage tot in de jaren 50 geperst. Ook verschenen in de jaren 50 al dubbings op EP en LP.

De opnames van Nederlandse artiesten waren vaak commercieel niet interessant. En werd er beknibbeld op het orkest. Pas toen de platen op HMV van Louis Davids een succes waren werd er vanaf 1932 een groter orkest gebruikt. Grote Nederlandse zangeressen zoals Jo Vincent en Aaltje Noordewier moesten het bij Columbia doen met orgelbegeleiding.
Laatst bewerkt 29 juni 2020 19:58 door Jan Bus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Robin, Bert Kn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • 840U
  • Fotograaf: Marcel Lk
  • Categorie: Philips
  • Downloads: 212
  • Omschrijving: Philips 840U
  • Advertenties en ander promotie materiaal_82
  • Fotograaf: Philips
  • Categorie: Reklame uitingen 2
  • Downloads: 20
  • Omschrijving: Advertentie en promotie materiaal, diverse fabrikanten. Met dan aan Jan Groothuizen

JoomTreeview

JoomSearch