× HIFI apparatuur

Philips MFB 544 plus eventueel een Marantz VV komen deze kant op.

Lees meer
16 sept 2021 01:27 #92158 door Bert Kn
Een goede vriend van vond hij wel eens aan een andere stereo-installatie toe was.
De Philips tuner voorversterker had hij in het verleden al vervangen voor een Marantz AC-500 tuner VV met ingebouwde cd-speler.
De cd-speler van deze Marantz heeft een aantal jaren geleden de geest gegeven en op de FM was er ook niets meer te beleven sinds Ziggo geen FM meer op de kabel levert vandaar wat anders en ik moet zeggen niet het minste.
Aanstaande vrijdag mag ik de MFB 544 bij hem gratis afhalen en wellicht ook de Marantz, daar hebben we het eigenlijk niet over gehad.
De MFB 544’s spelen overigens nog prima.
Althans de laatste keer dat ik ze gehoord heb alweer een tijdje geleden en ze zien er nog als nieuw uit geen verschoten doek en altijd in een rookvrije ruimte gestaan.
Toen hij de Marantz aanschafte zo’n 25 jaar geleden heb ik hem geholpen met het aansluiten en zover ik mij kan herinneren beschikken deze MB’s over tulp aansluitingen i.p.v. DIN maar dat durf ik niet meer met zekerheid te zeggen.
Maar goed dat zie ik as vrijdag dan wel weer.
Als ze zijn gearriveerd ga ik ze in ieder geval opnieuw afregelen, ruststroom per versterker en de MFB-terugkoppeling.
Of ik ze ga recappen met name de Elco’s of gedeeltelijk hangt ervan af, daar ben ik nog niet uit.
Van de Marantz heb ik even een plaatje opgezocht.

Wordt vervolgd.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16 sept 2021 10:21 #92160 door Huub
Marantz is van Philips al jaren
Of er ook PH dieverse in zit ?
huub

Lees meer
16 sept 2021 11:05 #92161 door thijs
Marantz is al jaren niet meer van Philips

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Lees meer
16 sept 2021 13:50 #92169 door Francois129
Dag Bert,

Recent heb ik een aantal van deze boxen nagekeken voor dat de eigenaar (verzamelaar) van dit type boxen ze in dienst wou nemen.
De gevonden probleempjes waren de elco’s tussen eindtrap en woofer en ook een elcootje van 330μF in de on/off schakeling dat zorgt voor een vertraagde afschakeling bij het wegvallen van een signaal aan de ingang.
Een totale recappen heb ik ten einde raad enkel gedaan bij een van de kleinere modellen omdat deze bij de eigenaar ten pas en ten onpas aanschakelde en begon te grommen. Bij mij doet hij dit niet.
Was daarmee het probleem opgelost, neen hoor. Dit is dan ook niet repareren maar aanmodderen omdat je de fout niet vindt.
Verder was uit één van de 544 modellen De on/off schakeling defect en waren er onderdelen uit gesloopt.

succes

François
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Lees meer
16 sept 2021 15:16 - 16 sept 2021 15:16 #92173 door Kees van Dijke
Bij het transistor spul van de jaren '70 en '80 zijn vaak de kleine elco's uitgedroogd of verlopen. Het beste is om deze na te meten met een LCR meter o.i.d. Als de voedingselco en uitgangselco ook te slecht is, dan is een revisie setje aan te raden. Ik ben niet zo van het recappen, maar bij apparatuur van een dergelijke leeftijd doe ik dat wel. Bij mijn eigen MFB setjes is het tot nu toe beperkt gebleven tot kleine elco's.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 16 sept 2021 15:16 door Kees van Dijke.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Lees meer
16 sept 2021 16:16 #92178 door Bert Kn
Dag François en Kees,
​​​​​​
Wellicht ontkom ik er niet aan dat er een aantal, met name kleine elco's vervangen moeten worden en het aanschaffen van een LCR meter.
Het plan een LCR meter aan te schaffen heb ik al wat langer.
Suggesties welke LCR meter aan te schaffen zijn welkom.

Mvg.
Bert

• Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

• Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

Revisie uitgevoerd 20

JoomImages

• Advertenties en ander promotie materiaal_108
  • Fotograaf: Philips
  • Categorie: Reklame uitingen 2
  • Downloads: 19
  • Omschrijving: Advertentie en promotie materiaal, diverse fabrikanten. Met dan aan Jan Groothuizen
  • Collectie 1967_54
  • Fotograaf: Aristona
  • Categorie: ARISTONA 1967
  • Downloads: 99
  • Omschrijving: Collectie 1967
  • 0A-07
  • Fotograaf: Muiderkrijng
  • Categorie: Dr Blan
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Dr Blan, 1e uitgave

JoomTreeview

JoomSearch