header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Televisie tot 1970

Philips 21TX370a defect

Lees meer
21 sept 2021 20:24 - 21 sept 2021 20:25 #92251 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 21TX370a defect
Als R3 roodgloeiend wordt, trekt het toestel te veel stroom. R3 is de voorschakelweerstand van de gelijkrichter. Daar de lijntrafo heet wordt is het wel duidelijk dat de lijneindtrap te veel stroom trekt. Als er prut uit de lijntrafo komt, is dat niet best. Kans is groot dat die defect is (geraakt).
Je kunt nog meten of de PL36 sturing krijgt. Neem daartoe weer de plug naar de afbuigunit los.
Schakel het toestel in en meet de spanning op punt 5 van de PL36. Je moet daar een spanning van c.a. -40 V. meten. Deze spanning ontstaat door gelijkrichting van de lijnimpulsen. Is die spanning weg of minder dan -40 V, bijvoorbeeld -10 V, dan is de stuurtrap defect. (Eigenlijk is -10 V. hoger dan -40 V, daar de spanning negatief is, maar bedoeld wordt de absolute waarde, dus zonder - teken).
Hier moet je dan eerst zoeken. Kan een defecte buis zijn, verlopen weerstand enz.
Als de PL36 te weinig of geen sturing krijgt, dan gaat deze (veel) te veel stroom trekken en kan zelfs rood gaan staan.

Controleer dus eerst de sturing van de PL36 voor je verder gaat.
Succes!

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 21 sept 2021 20:25 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21 sept 2021 20:56 #92252 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 21TX370a defect
Je hebt niet op het opgenomen vermogen gelet. Lijntrafo kan inderdaad stuk zijn nu. Voordat je de sturing van de PL36 gaat checken eerst controleren op kortsluiting. Als die er niet is de sturing testen. Ik weet niet of de PL36 zoveel stroom kan trekken dat de lijntrafo en die weerstand overbelast raken. <zoekzoek> Ow, volgens de datasheet trekt die buis dik een half ampère. Bij V(g)=0 V. Ja, daar gaat die weerstand wel van gloeien...

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952, Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21 sept 2021 21:42 #92253 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 21TX370a defect
Ik ben er even van uit gegaan dat hij met de plug van de afbuigunit er uit, ruis had. Als er dan ook geen sluiting is, kun je er van uit gaan dat die hoge stroom door de PL36 veroorzaakt wordt. Maar inderdaad eerst op sluiting testen.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22 sept 2021 10:55 #92254 door Bergmans
Beantwoord door Bergmans in topic Philips 21TX370a defect
Peter, vanochtend nog even gekeken wat mij opvoel is dat de PY81 erg heet geweest moet zijn. Ik heb de tv even vehuist naar de zolderkamer, die ik langzaam maar zeker in jaren '60 stijl aan het brengen ben. Want hij staat me hier in mijn kleine hobbyruimte in de weg. Ik ga er weer verder mee als ik weer wat meer tijd heb. De lijntrafo was aan de primaire zijde aan het bubbelen. De PL36 heb ik nog niet gecontroleerd maar ik had alle buizen al een keer apart getest op de buizentester.
Maar ik houd jullie weer op hoogte als ik weer wat meer weet.
Bedankt weer voor het meedenken!
Groeten
Leon
 

Handtekening
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22 sept 2021 11:23 - 22 sept 2021 11:24 #92255 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips 21TX370a defect
Schakel buis als ik het goed heb de PY
Tja het is smorgens wat mistig
zet het toestel in de zon Dat is mijn raad
Succes met je TX.
Huub
Laatst bewerkt 22 sept 2021 11:24 door Huub.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22 sept 2021 16:05 #92256 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 21TX370a defect
Zo. Die boosterdiode moet witheet zijn geweest. Glas gesmolten komt niet vaak voor.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bergmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • IMG_0144
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips AG9006
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips mono HIFI versterker uit 1956 met hoogohmige uitgang van 1200 Ohm.
  • IMG_1918
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips BD663A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Revisies van Philips BD663A

JoomTreeview

JoomSearch