Radio's van 1950 tot 1970
schreeuwend geluid en geen ontvangst b2x80u
- adrie franse
- Onderwerp Auteur
Minder
Lees meer
05 nov 2024 09:50 #100230
door adrie franse
schreeuwend geluid en geen ontvangst b2x80u werd gestart door adrie franse
Hoi. Afgelopen week weer een b2x80u van Philips ontvangen. Het ding zag er miserabel uit naar na wat schoonmaakwerk en het vervangen van teerknollen en enkele weerstanden het toestel aangezet. De radio ontvangt geen stations. Alleen als ik mijn vinger op de ferrietantenne leg hoor ik ruis maar geen zenders. Antenne vervangen maakt ook niets uit. Erger nog na een minuut of 4 begint het toestel luid te schreeuwen. Een zeer hoog en hard piepgeluid. De radio van goedwerkende buizen voorzien om eens te testen maar maakte niets uit. De elco meet nog goede waarden overigens. Herkent iemand dit probleem. ? Groet Adrie en dank alvast
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Minder
Lees meer
17 nov 2024 08:30 #100361
door edvanvelzen
Ed van Velzen
Beantwoord door edvanvelzen in topic schreeuwend geluid en geen ontvangst b2x80u
Dag Adrie, ik denk dat de B2X80U ook een radio is met U-type buizen? Ik ben zelf bezig met een oude BX290U, die is qua voeding op orde maar ontvangt ook niets. De volgende stap is het controleren van het oscillatorgedeelte en mogelijk het afregelen van de middenfrequentspoelen, maar ik denk dat daar nog niet zoveel mis mee kan zijn. Ben jij inmiddels verder gekomen? Groet, Ed van Velzen
Ed van Velzen
- adrie franse
- Onderwerp Auteur
Minder
Lees meer
18 nov 2024 13:04 #100384
door adrie franse
Beantwoord door adrie franse in topic schreeuwend geluid en geen ontvangst b2x80u
Hoi Ed. Die 290u heb ik ook eens gehad maar heb die weggedaan omdat die geen ferrietantenne had. Hadden ze toen nog niet denk ik. Hij speelde wel overigens. Die b2x80u van mij is ook een u type inderdaad. Altijd weer oppassen daarmee. Heb er al velen van aan de praat gekregen maar ditmaal is het moeilijk. Ik ben bang dat er iets met die spoelen is die in die metalen omhulsels zitten. Wellicht doorgebrand. Maar anders gebruik ik hem als plukradio voor onderdelen. Hij heeft me immers maar 15 euro gekost en de buizen op zicht zijn al veer meer waard. Wat ook een rol speelt met die u-types is dat als het schaallampje stuk is en ook het bekende overbruggingsweerstandje daarover stuk is het ding gewoon niets doet. Wat is ook altijd doe is om met een vergrootglas en multimeter de hele prinsbaan nalopen op breukjes. Maar jouw radio heeft geen printplaat denk. Vorige week nog een bex80u aan de praat gekregen die geen geluid gaf en ik al dagen alles had nagelopen en vervangen. Pas ne het verhitten van de soldeer van de luidsprekertrafo ging hij spelen. Was zo verdroogd dat er geen geleiding meer was. Succes en hou dit forum op de hoogte . Groet Adrie
Forum toegang
- Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
- Niet toegestaan: om te antwoorden.
- Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.