header

× Radio's van 1950 tot 1970

Eindelijk een perfect PLL AM zendertje

Lees meer
08 feb 2024 13:09 #99027 door Johannes
Goede middag,

Het bekende door Otto Tuil ontworpen PLL AM zendetje heb ik in het verleden al vaker gebouwd en beviel best wel goed, evenals de  later nog iets verbeterde versie van Reneke.   Alleen stoorde ik mij wel eens aan een licht zoemend stoorgeluidje op de achtergrond.
Aan de toegepaste laptop voeding kon het niet liggen, dus gaf ik de schuld maar aan allerlei storende bronnen in huis.

Pas geleden heb ik weer twee zender bouwpakketjes besteld bij Rene en gebouwd en tot mijn verbazing veroorzaken die zendertjes in het geheel geen storende bijgeluiden op de AM buizenradio's.  Ze zijn dus kennelijk weer geoptimaliseerd ten opzichte van een vorige versie..

De voeding die ik gebruik is een 19V laptopvoeding die je voor een paar euro in de kringloopwinkel kunt kopen.  Het voordeel van zo'n voeding is dat die geen storende schakelende componenten heeft en perfect is afgevlakt.    
Een voedings printje met een 78L15 ( ook door Reneke als bouwpakketje geleverd) geeft een stabiele voeding van 15 V aan de print met het zendergedeelte.   Kortom; de laatste versie van het bekende ontwerp is echt vrij van bijgeluidjes. Ik ben super tevreden !

Op de foto's staat het zojuist afgebouwde zendertje en het eindresultaat met de telefoon of laptop als audio bron.

Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: adminhenk, RR1957, PeterMui

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09 feb 2024 06:00 #99035 door PE9ZZ
Leuk ding. Mijn eigen interpretatie heeft wel last van modulatiebrommetje. Dat komt omdat het hoogfrequent veld van mijn nabrander interfereert met de netspanning. Door allerlei niet-lineariteiten (ratel-C!) en maffe aardstromen ontstaat dat. Als ik direct koppel is-ie wel bromvrij. Maar wat is daar de lol van...

Tjerk, 9ZZ

Lees meer
09 feb 2024 09:11 #99036 door PeterMui
Hallo Johannes,

hoe kom jij aan die mooie kastjes ? Ik wil zelf ook zo'n zendertje hebben, maar bij reneke kun je alleen de print met onderdelen bestellen.

Peter.

Lees meer
09 feb 2024 10:50 #99038 door Johannes
Dag Peter,

Het eikenhouten kastje is ook door reneke geleverd.  Alleen adverteert hij er niet meer mee, omdat hij ze niet meer laat maken. Als je hem mailt kan hij er nog wel een leveren, maar op is op, dus wacht er niet te lang mee.   Het is echt een super mooi gemaakt kastje.

Hans

Lees meer
09 feb 2024 11:02 - 09 feb 2024 11:03 #99039 door leemhuis01
Dag Hans,

Wat een erg mooi zendertje heb je daar.
Ik ga volgende week, of die week erna aan de slag met een nieuwere versie van deze zender.

Die is microcontroller aangedreven.
Die controller beschikt dan ook over wifi en bluetooth.
Dus dan is er weer een nieuwe manier om audio naar de zender te krijgen.
Ook zit daar een sd-kaart lezer in.
Daar kunnen dan mooie radio opnames op van vroeger.

En deze zender werkt niet alleen op de AM (MG en LG),
maar ook op de FM. 

Als ik hem af heb, en ik ben er mee aan het testen geweest,
dan laat ik dat hier ook wel even weten.

*overigens voor dit ontwerp ook de credits naar Otto Tuil

met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Bijlagen:
Laatst bewerkt 09 feb 2024 11:03 door leemhuis01.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes, hkruis

Lees meer
09 feb 2024 12:18 #99040 door marc1966
Als die klaar is wil ik er graag 1 bestellen ik heb de oude incl houten behuizing maar is niet erg stil

Handtekening

• Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

• Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

Siemens radio's en toebehoren

• Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

Revisie uitgevoerd 20

JoomImages

• IMG_2987
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Siemens
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Siemens M57 - revisie foto's henks reparatie werkplaats - 2015
  • IMG_2573
  • Fotograaf: Henk. van 't Kruis
  • Categorie: Philips BX724A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips BX624A, krachtig toestel met bijzonderheid de bruine druktoetsen.
  • Grundig 5010_45
  • Fotograaf: Geen Data
  • Categorie: REPARATIE FOTOS
  • Downloads: 16
  • Omschrijving: Revisie Grundig 5010
  • Advertenties en ander promotie materiaal_45
  • Fotograaf: Philips
  • Categorie: Reklame uitingen 2
  • Downloads: 27
  • Omschrijving: Advertentie en promotie materiaal, diverse fabrikanten. Met dan aan Jan Groothuizen

JoomTreeview

JoomSearch