Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Philips RE1 en RE2

Meer
07 nov 2013 21:47 #38065 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips RE1 en RE2
Henk:

Die uitwijkmogelijkheid hou ik inderdaad open. Kan dus altijd nog. Maar ik hoop dat iemand nog zo'n knopje voor me heeft.

Pieter:

Met de Pionier 1, 2 en 3 ben ik zelf begonnen, de RE bouwdoosjes kwamen inderdaad daarna.

Er zijn inderdaad een HF tor in, de AF116. Deze is in reflex geschakeld. Eerst wordt er H.F. versterkt, dan komt de diodetector met OA79 en daarna twee trappen L.F. versterking met AC126.
De instelling is allemaal heel simpel, echter zeer stabiel.

Ik zit inderdaad redelijk dicht bij de Flevo zenders, 1008 is wel duidelijk zwakker dan 747 kHz.
Er is wel een mogelijkheid voor het aansluiten van een antenne.

Het geluid klinkt wel een weinig overstuurd, waarschijnlijk door te sterk signaal in combinatie met de sterke modulatie.

Er waren echter in de jaren 60 ook radiootjes met 2 transistors en luidspreker ontvangst en die deden het best wel aardig. Die waren ongeveer hetzelfde opgebouwd.

Ik zal het eens meenemen naar een andere lokatie, ben eigenlijk wel benieuwd wat het toestelletje dan doet.

In tegenstelling met de foto is trouwens de kast meer groen dan blauw.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 nov 2013 18:16 #38057 door pieterv
Beantwoord door pieterv in topic Philips RE1 en RE2
Peter schreef:

"Gisterenavond dan de ombouw uitgevoerd, en het resultaat is best aardig. Er komt maar c.a. 80 milliwatt uit het luidsprekertje, maar het volume valt best wel mee. Lage tonen hoef je natuurlijk niet te verwachten.
Het aardige is dat het toestelletje de sterkste zenders op alleen een ferritantenne laat horen.
Het schema heeft veel weg van de 2-transistorrradio' tjes uit de jaren 60.

Leuk om hier radio 5 nostalgia op te horen."

Apart dat je twee sterke zenders op de ferriet antenne kunt horen. Radio Nostalgia en die andere zal wel de reli-zender op 1008kHz zijn. Woon je soms dicht in de buurt van de Flevo MG zenders?

De RE1 en RE2 lijken mij de opvolgers van de Pionier 1,2,3 serie, in een moderner plastic kastje gestoken. Ik zag op de foto er ook een HF transistor in zitten: AF11x? Wordt die tor dubbel toegepast, zowel als HF en als LF versterker?

mvg, Pieter.

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
07 nov 2013 18:09 #38055 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Philips RE1 en RE2
Peter, leuk om te zien. Knopjes misschien via Ben Dijkamn??

Meer
07 nov 2013 11:11 - 07 nov 2013 18:07 #38038 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips RE1 en RE2
Hierbij nog even foto's van het gezochte knopje.
Ik weet dat er ook witte knopjes zijn geweest.

Dus ik ben op zoek naar of één zwart knopje of twee witte knopjes.
Mocht iemand het originele plexiglas plaatje dat voor de schaal zit, voor me hebben dan hou ik me aanbevolen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 07 nov 2013 18:07 door admin.

Meer
07 nov 2013 10:50 - 07 nov 2013 18:06 #38037 door peter1952
Philips RE1 en RE2 werd gestart door peter1952
Beste medeforummers,

Ik denk dat de meeste forumbezoekers met een bouwdoosje begonnen zijn. Enkele jaren geleden kon ik op de NVHR beurs beslag leggen op een Philips RE1 bouwdoosje, nog nieuw in de doos.
Helaas bleken na aankomst thuis enkele onderdelen te ontbreken, namelijk een deel van de vierkante moertjes, de plexiglas beschermplaat voor de schaal en één knop. Alle andere essentiële onderdelen waren aanwezig, evenals het instructieboekje.
De vierkante moertjes had ik gelukkig nog en het plexiglas plaatje kon ik namaken. Blijft dus het knopje over.

Ik zoek dus het ontbrekende knopje.

Nu werkt de RE1 met een kristaloortelefoontje en ik vond het wel aardig om het toestelletje uit te breiden tot de RE2. Die daad kon ik nu bij het woord voeren dat ik twee originele luidsprekertjes van 150 Ohm op de kop kon tikken (met dank aan mijn vriend Herman!). Verder had ik nog een transistor AC126 nodig, ik had echter nog een AC128 om het uit te voeren.

Gisterenavond dan de ombouw uitgevoerd, en het resultaat is best aardig. Er komt maar c.a. 80 milliwatt uit het luidsprekertje, maar het volume valt best wel mee. Lage tonen hoef je natuurlijk niet te verwachten.
Het aardige is dat het toestelletje de sterkste zenders op alleen een ferritantenne laat horen.
Het schema heeft veel weg van de 2-transistorrradio' tjes uit de jaren 60.

Leuk om hier radio 5 nostalgia op te horen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Laatst bewerkt 07 nov 2013 18:06 door admin.

Gemaakt door Kunena