header

Er wordt gewerkt aan een update van de website en het forum. Het gaat wel enige tijd duren, tot die tijd zijn in ieder geval een aantal functies uitgeschakeld. Ook de geregistreerde gebruikers zullen nagelopen worden. Is er 18 maanden niet ingelogd worden de gegevens verwijderd.                                                                                                                                                  

× Algemeen

Led lamp

Lees meer
06 juni 2022 21:01 #94806 door Doktordirk
Led lamp werd gestart door Doktordirk
Al jaren gebruik ik een loep-lamp voor het werken aan de elektronica.
Voordeel: alles ziet er wat groter uit en het werkoppervlak wordt goed verlicht als de lamp het tenminste doet!
Nu is de verkrijgbaarheid van deze (ronde) buizen steeds meer een probleem, dus nu maar overgestapt op een led versie.
Moest ook wel besteld worden, maar dit terzijde.
Bij deze buis werd ook een speciale starter meegeleverd, geen idee wat voor functie deze heeft.
Nieuwsgierig geworden naar de inhoud maar eens open gemaakt, maar vraag me nog steeds af wat de grap van deze "schakeling" is
Zie hier het resultaat.
   
Of zou de grap zijn dat de aanwezige starter voor tl-buizen problemen geeft als er een led lamp op wordt aangesloten.
En als deze nep starter er in zit je niet in de verleiding komt om er een ander in te zetten?
Een nadeel is er wel, er komt genoeg storing af voor slechte radio ontvangst en de stroboscoop functie op een platenspeler werkt ook niet meer dus daar moet ik weer wat anders op bedenken

Dirk
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06 juni 2022 21:26 - 06 juni 2022 21:46 #94808 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Led lamp
Als je een rechte t.l.-buis vervangt door een L.E.D.- buis dien je de starter door een dummy te vervangen. In deze dummy zijn de aansluitpunten doorverbonden.
De reden is dat de eigenlijke aansluiting aan één kant van de buis zit en aan de andere kant van de buis de pennen doorverbonden zijn. 

Bij een T.L.-buis zit de ene netaansluiting aan één van de pennen aan de linkerkant van de buis en de andere via het voorschakelapparaat aan één van de pennen aan de rechterkant. De pennen die nog vrij zijn gaan naar de starter. Zodoende staan de twee gloeidraden in de T.L.-buis in serie via de starter en het voorschakelapparaat op het net. Bij het inschakelen ontsteekt de starter en sluit zichzelf na korte tijd kort doordat de bimetaalcontacten naar elkaar toe gaan. Echter op datzelfde moment dooft de starter en de contacten openen weer. Het voorschakelapparaat geeft daardoor een flinke spanningsstoot die de T.L.- buis doet ontsteken. De brandspanning van de buis is lager dan de ontsteekspanning van de starter waardoor die uit blijft.

Als je nu de T.L.-buis door een L.E.D.-buis vervangt moet je de starter doorverbinden om spanning op de buis te krijgen (de linkerkant van de buis staat dan in serie met de rechterkant en het maakt niet uit hoe de buis monteert).
De ronde buis is net zo aangesloten als een rechte en de starter zou een doorverbinding moeten zijn.
Wat ook kan is dat men  bij de L.E.D.-uitvoering van de ronde buis de beide pennen aan elke kant inwendig heeft doorverbonden en de voeding vanaf beide kanten pakt. In dat geval kun je de starter weglaten en om te voorkomen dat iemand er toch een normale starter in draait, is die starter bijgevoegd.

Maar misschien is het tegenwoordig bij rechte buizen ook zo gedaan.
Brandt de buis als je de “starter” weg laat?
 
Ik heb nog een aanvulling gevonden op Internet: Er zijn dubbelzijdig gevoede buizen, daarbij zijn inderdaad de pennen aan de zijkanten doorverbonden en gaat de voeding naar beide kanten van de buis.
Bij enkelzijdig gevoede buizen wordt de buis aan één kant gevoed en de andere zijde doorverbonden.

Bij dubbelzijdige vieding heb je in feite geen starter meer nodig en bij de enkelzijdig gevoede heb je een starter nodig met een doorverbinding (vaak een zekering).
Als je dus een dubbelzijdig gevoede buis door een enkelzijdig gevoede buis vervangt moet je ook de starter omwisselen om kortsluiting te voorkomen.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 06 juni 2022 21:46 door peter1952.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07 juni 2022 07:54 #94809 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Led lamp
Zijn niet alle TL-buizen dubbelzijdig gevoed? En moet daarom bij toepassen van een LED vervanger de starter altijd worden verwijderd? Vanwege geen gloeidraad? Of zie ik nu iets over het hoofd...

Tjerk, 9ZZ

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07 juni 2022 08:29 #94810 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Led lamp
Inderdaad, alle T.L.- buizen zijn voor zover ik weet dubbelzijdig gevoed.
Volgens de informatie die ik gevonden heb zijn er L.E.D.-buizen die dubbelzijdig en die enkelzijdig gevoed worden. Best wel verwarrend als je een L.E.D.-buis wilt vervangen. Je hebt zelfs kans op kortsluiting. Je moet in feite bij het vervangen van de buis ook de starter door de bijgeleverde dummy vervangen om elk risico te vermijden.
Het wordt ook aangeraden het voorschakelapparaat buiten werking te stellen, omdat de L.E.D.-buis anders minder lang meegaat.

Groeten,
Peter
 

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07 juni 2022 08:56 - 07 juni 2022 08:59 #94811 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Led lamp
Bedankt voor de uitleg. Interessant verhaal en ik heb nooit geweten dat het zo in elkaar zat bij vervanging van TL verlichting door led .  Achteraf gezien blijkt er op het internet heel veel informatie te vinden over deze materie.   En een dummy starter wordt inderdaad steeds meegeleverd.
www.ledwereld.nl/pcat/led-tl-buizen/?gcl...Sgao3DRoCEkEQAvD_BwE

M.vr.gr  Hans
Laatst bewerkt 07 juni 2022 08:59 door Johannes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07 juni 2022 09:00 #94812 door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Led lamp
niets voor mij. Ik heb diverse TL. Armaturen met EVSA ,S en daar komen geen leds in.. dat klein beetje energie dat deze verbruiken ga ik niet arm van Worden:) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Niet toegestaan: nieuw onderwerp te maken.
  • Niet toegestaan: om te antwoorden.
  • Niet toegestaan: voor het bewerken van uw bericht.

JoomCategories

  • Categorie: Siemens
  • Beschrijving:

    Siemens radio's en toebehoren


  • Categorie: Philips 895X
  • Beschrijving:

    Revisie uitgevoerd 20



JoomImages

  • Afb039
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips BD663A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Revisies van Philips BD663A
  • IMG_1556
  • Fotograaf: H. van 't Kruis
  • Categorie: Philips B7X63A
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Diverse B7X63A revisie, meerdere toestellen
  • NL-RenkumHuijsWatanuki20180126BuizenRadioPhilipsOctrNr9296-13405ModS53A-TypePlaatjeCO_2822x2116
  • Fotograaf: Marcel Lk
  • Categorie: BUIZENRADIO'S TOT 1940
  • Downloads: 0
  • Omschrijving: Philips MG/KG Radio. Met zijcontactbuizen; met 8 zendervoorkeuzeknoppen

JoomTreeview

JoomSearch