Joomla TemplatesWeb HostingWeb Hosting
Home Forum HIFI EN AUDIO GRAMMOFOONPLATEN- EN MUZIEK de waarde van oude platen.
Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoudt mij
Oude grammofoonplaten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: de waarde van oude platen.

de waarde van oude platen. 21 apr 2011 19:13 #3781

  • René R
  • René R's Profielfoto
Hallo

Regelmatig worden er partijen platen aangeboden, schellak of vinyl. Vooral op MP.
Partijen cd’s heb ik nog niet gezien, maar ik let daar dan ook niet op. Evenals andere dragers.
Het gaat me om de oude dragers die bij onze hobby passen. De plaat.
Wat is de waarde van een plaat?
Is oud waardevol?
Nee dus. Het gaat echt om de artiest. Artiesten die een bepaalde verzamelaarwaarde hebben zijn nu eenmaal gewild en dus hun platen ook. Soms bepaald de hoes een waarde. Denk bijvoorbeeld aan de serie Minigroove klassieke muziek met hoezen van Paul Huf uit de jaren vijftig.
We gaan terug in de tijd naar het begin van de vorige eeuw. Tot 1925 had je nog het akoestische tijdperk, ofwel opnames zonder microfoon. De populaire muziek was
voornamelijk klassiek en volksmuziek. Bekend en beroemd is natuurlijk de tenor Caruso uit Milaan. Hij wordt wel de eerste popartiest genoemd. Zijn platen zijn nog steeds zeer gewild onder de grammofoonliefhebbers. Maar, en nu komt het, de verzamelwaarde ligt vooral bij de eerste persingen. Een kleine partij omdat de uitgever niet direct overtuigd was van het succes en bang was geld te verliezen. Dat bleek een misvatting en de eerste partij was snel uitverkocht. Eind 1902 kwam er een veel grotere tweede persing en die gingen ook als zoete broodjes over de toonbank. Is de eerste persing ver boven de 100 euro waard, de tweede ergens tussen de 50 en 100 euro. Let wel, daar heb je een 25cm plaat voor met één nummer op één kant. De plaat met opnames aan beide zijden kwam enkele jaren later. Maar tot 1920 zijn er vooral bij de populaire artiesten de enkelzijdige
platen in gebruik gebleven, om commerciële redenen. Onder de dames is Nellie Melba (jawel, ze gaf haar naam aan de toast) populair, maar haar platen niet bijzonder in waarde. Bij Adeline Patty lag het al weer anders. Haar platen zijn extreem waardevol
door de zeldzaamheid. Er zijn van haar niet veel opnames gemaakt, want ze was al met pensioen toen de zwarte schijf als noviteit op de markt verscheen voor iedere consument. In de jaren twintig werden de persingen van platen steeds meer opgevoerd tot enorme massa’s en zijn de platen dus ook steeds minder zeldzaam tegenwoordig. Maar omdat ze breekbaar zijn worden ze dat soms wel weer in de loop van de tijd. Maar ook hier zijn niet veel artiesten echt garantie om de platen kostbaar te maken door verzamelkwaliteiten. Ook hier geld dat de artiest de waarde bepaald en dat zijn er niet zo veel. Billy Holliday is bijvoorbeeld wel zo’n artiest. 50 tot 100 euro. Maar voorts doen de platen uit de jaren 30 maar enkele euro’s. Voor een partij hoef je echt niet zo veel te betalen. Ook in de jaren veertig geldt dat zo, ondanks de oorlog. We hebben het nog steeds over schellak platen. Artiesten bepalen de waarde, niet de ouderdom van de platen. En er zijn maar een paar artiesten dus die de waarde van de plaat verhogen. Klassiek is echt nagenoeg niets waard. Toen de elektrische opnames kwamen in 1925 is vanaf die tijd qua geldelijke waarde platen met klassieke muziek altijd nihil gebleven.
Dan komen we in de jaren vijftig en dit is een interessant tijdperk. Schellak en het nieuwe fenomeen de vinylplaat leven naast elkaar. Om vinyl te kopen was je toen veel geld kwijt. Schellak platen en bakelieten radio’s werden crisisspullen genoemd door de
Toenmalig levende mensen. Maar in die tijd kwamen er ook heel veel nieuwe artiesten op de proppen die een nieuwe tijd vertegenwoordigen. Veel popmuziekanten zijn immens populair geworden en nu begeerde verzamelobjecten, wat hun platen betreft. Maar dat zijn er over het geheel toch maar een beperkt aantal. Vooral Rock and Roll artiesten kunnen waardevol zijn. Platen van Elvis zijn zeer gewild en kunnen enkele honderden euro’s kosten. Maar ook Buddy Holly, enzovoorts, enzovoorts. En let wel: het gaat altijd om de eerste persingen. Daarbij doen USA persingen het beter dan Europese. Het ontwerp van de hoes speelt ook een belangrijke rol. Ook dat was toen nu eenmaal een nieuw fenomeen.
Klassiek is en blijft nagenoeg waardeloos.
Maar Jazz kan ook veel waarde vertegenwoordigen en dan speelt niet alleen de artiest een rol, maar ook het label. Denk maar eens aan Blue Note en Verve. Deze platen gaan minimaal voor 25 euro, ongeacht de artiest. Zo zijn er nog best veel voorbeelden, maar het gros van de platen uit die tijd doen toch niet meer dan één tot vijf euro. De jaren zestig is er alleen nog vinyl en de massa persingen worden enorm opgevoerd. De singel is ook erg belangrijk geworden. Maar de waarde? Ook weer afhankelijk van de artiesten, maar meer dan 20/30 euro heeft men er niet voor over. Een enkele uitzondering daargelaten. Van sommige artiesten is zelfs de maxi-singel en de 25cm lp interessant . De laatste verdwijnt in 1962. Deze doen soms zelfs iets meer dan de grote broer. Klassiek is voor de liefhebber vooral een gevoelswaarde, geen geldwaarde.
Dan komen de jaren zeventig en tachtig met miljarden aan persingen, vaak in slechte kwaliteit. Het aanbod aan artiesten is enorm geworden en niet één is er zeldzaam om een lp te vertegenwoordigen die enige waarde heeft. Uitzonderingen daargelaten, maar dan speelt het ontwerp van de hoes ook een rol. Pop, klassiek, jazz, volksmuziek: de platen vertegenwoordigen geen enkele geldelijke waarde en liggen bij enorme bossen in dozen op Koninginnedag en bij de Kringloopwinkel. Platen moet je individueel kopen en niet in grote partijen. Als je er honderd koopt (een gevarieerde aanbod aan muziekstijlen) dan mag je blij zijn als er enkele bij zitten die je interesseren. Partijen gaan van hand tot hand met gesloten portemonnee. Kringloopwinkels vernietigen partijen omdat ze onverkoopbaar zijn geworden. Op zeer lange duur zal er dus wel een soort van zeldzaamheid ontstaan en dus ook enige waarde gaan vertegenwoordigen.
Originele persingen, in tegenstelling tot die in de jaren vijftig, zijn in de jaren zeventig en tachtig net zoveel waard als de vele herpersingen van muziek uit de decennia ervoor. Veel hoezen zijn onvoorstelbaar slecht ontworpen. Ook hier weer: uitzonderingen daargelaten. Maar de hoes is zeker geen waardebepaling meer.
Globaal is 90 procent van de platen van 1900 tot 1960 nagenoeg niets waard. Vanaf 1960 tot 1980 praten we over 99 procent.
Heel anders is dat met de emotionele waarde. Per individu kan je gecharmeerd zijn van een bepaalde artiest of muziekstijl. En dan heb je daarvoor nu eenmaal meer geld over voor de aanschaf dan de mensen om je heen. Maar dan praat je niet over hele partijen, maar over bewust gekozen enkele platen.


Voor mooie hoezen uit de jaren vijftig zie onze HiQGN/HiFiGN site.
Platenhoezen deel 1 en deel 2.
"Toevallig" vrijwel allemaal uit mijn collectie...;)


Groet
René (R)
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 21 apr 2011 22:30 #3790

25cm lp:


97-countrywise.jpg



Een aardig leuke plaat, gekocht door mijn vader, eind 50"s... Hij heeft m nog steeds, samen met nog zo veel meer mooi spul! (Stones, Elvis, maar ook The Dubliners ect...)


dub.jpg


Platen blijven mooi! De prijs interesseert me niet zo, maar toch een mooi stukje schrijfwerk. Rene...
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 21 apr 2011 22:35 #3792

  • René R
  • René R's Profielfoto
Hoi Klaas.

Yep, ik zou beslist ook niet zonder het plaatwerk kunnen.
Prijzen interesseren mij ook niet zo.
Het gaat mij om wat er op staat (en de hoes ook wel).
Ik koester ze en ben er zuinig op.
En altijd wel op zoek naar nieuwe die me aanspreken.
Buddy Holly doen het altijd wel goed op de markt trouwens.
Zeker de eerste persingen.


jan.09002.jpg



:smilythumb:
René (R)
Laast bewerkt: 21 apr 2011 22:37 door René R.
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 21 apr 2011 22:44 #3793

Tja

de vinyl markt is wel lastig wat voor de 1 waarde heeft is voor de ander nihil
de partij die hier aangeboden word raak je bij de kringloop nog niet eens kwijt zeker niet die piraten meuk
van die kleine vage streek artiesten die eigenlijk niet eens kunnen zingen zonde dat men dat ooit heeft aangeschaft
nederlandstalig is niks waard ook niet van de zangeres zonder naam.
Jameslast vind je ook bij ieder huisgezin op zijn klompen
wat wel waarde heeft zijn amerikaanse persingen die beter opgenomen zijn dan de europeesche
klassiek heeft DGG enigzinswaarde vanwege de goede opname kwaliteit
wat nog waarde heeft zijn indorock singles nederbeat rock&roll
singles van 20 a 30 euro zijn dan normaal
Sun records helemaal prijzig

voor Rolling Stones en Beatles geeft men ook goedgeld voor
Alleen als een zanger(es) overlijdt dan schiet de prijs even omhoog
de jaren 70 singles waren vaak redelijk van kwaliteit maar de jaren 80 was ronduit slecht
disco singles persen meer dan 1 miljoen op versleten mallen vaak zo doen de singles
dat het meer flexidiscs leken.
het is dat er lichtgewicht elementen en armen waren anders was na 3x draaien de naald dwars door de plaat gezakt
singles en LP's moetje zelf uitzoeken en beslist geen partij kopen
misschien is het handig met koninginnedag met de partij te gaan staan
als ze wat te diep in het glaasje hebben gekeken na de feestelijkheden kopen ze die plaat van Vader abraham
maar wat hier als partij staat is niets bijzonders.

René D
René Daemen
technisch specialist van de NGG:
Nederlands Grammofoon Genootschap
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 06:38 #3798

  • René R
  • René R's Profielfoto
René
Hier moet ik helaas kritiek uiten op je bijdrage.
Ten eerste hebben we het hier NIET over de partij die in een andere draad aangeboden wordt.
Het commentaar dat daar ontstond is door de beheerder verwijderd. Dat moeten we accepteren want er zit nu eenmaal een kern van waarheid in die actie.
Ten tweede hoef je niet te herhalen wat ik al geschreven heb. Dat doe je grotendeels, alleen
op een hardere toon. Ik probeer de draad vriendelijk en informatief te houden en niet af te geven op een ander.
Uiteraard is de draad ontstaan door het andere onderwerp, maar die diende alleen als inspiratiebron. Niet om af te geven op die aanbieding. Dat was en is ook nooit de bedoeling van mij geweest. Het is toch een kwestie van goed lezen en dat was helaas niet altijd het geval in de andere draad waardoor er commotie ontstond. Kennelijk was ik toen niet duidelijk genoeg en dat was jammer.

Het is dus niet de bedoeling om via een andere slinkse weg toch af te geven op de aanbieding in de andere draad. Laat dat duidelijk zijn.


In het algemeen weer:

Mochten er mensen advies nodig hebben bij de aankoop van platen en niet zeker weten of die plaat al dan niet zijn gevraagde geld waard is, dan mogen ze altijd even bij mij aankloppen.
In grote lijn komt het er op neer dat bepaalde artiesten (een zeer kleine groep) een bepaalde waarde vertegenwoordigen met hun platen, maar dat het dan hoofdzakelijk om de eerste persing
van hun platen gaat. Soms is dit moeilijk te bepalen, maar het is mogelijk. Er worden ook woekerprijzen gevraagd en daar moet je voor oppassen. Daarnaast is de markt in de USA totaal anders dan die in Europa. Over het algemeen liggen de prijzen hier aanzienlijk lager, maar dat geldt eigenlijk voor alle producten uit het verleden, zoals we wel weten.
Voorts is het altijd maar wat je er voor over hebt om een bepaalde collectie aan te vullen, maar ook dat geldt voor andere producten waar verzamelwaarde aan kleeft.
Onze radio's bijvoorbeeld.
Zoals we zeggen: het is maar net wat de gek er voor geeft. ;)

Ik ben het er trouwens NIET mee eens dat Amerikaanse opnames beter zijn dan de Europese.
Integendeel blijkt maar al te vaak het geval te zijn. Wel is de persing van de Amerikaanse platen meestal goed, maar dat ontstaat ook als een illusie omdat de platen vaak dikker zijn. Dat geeft een gevoel van een betere persing. Daar spelen de hedendaagse fabrikanten ook op in. Het enige voordeel is dat dikke platen lekker vasthouden bij het gebruik.
Dat dikke platen beter klinken is weer zo'n high-end fabel.
Er is geen enkele fabrikant beter of slechter, ze hebben allemaal hun ups en downs. Wel zijn er labels die een groter percentage goede opnames hebben dan andere. Ik noemde al Verve en Blue Note bijvoorbeeld. Maar ook hier heb ik platen van die niet echt geweldig zijn in de opname. De opname is altijd nog afhankelijk van de opnameleider achter de knoppen. Maar DGG is in principe niet beter dan Philips, wel hadden ze een betere uitgekiende marketing waardoor de consument zei dat DGG "altijd goed was". DGG was ook zeer
bekend om zijn slimme contracten met artiesten (klassiek) die wereldwijd faam genoten. Soms kaapte DGG op agressieve wijze artiesten weg bij andere maatschappijen. Op DGG zit ook een bepaalde smet door een fout verleden voor en tijdens de tweede wereldoorlog, maar ook zlefs nog er na. Zo is bekend dat ze de (grote) dirigent Von Karayan altijd de hand boven het hoofd hebben gehouden en zijn foute verleden hebben helpen te verdoezelen. Hij maakte echter prachtig werk, zeker als het om Van Beethoven gaat (hoewel het bombastische nu wel weer wordt bediscussieerd en terecht, door Von Karayan heeft Van Beethoven dat aureool gekregen terwijl hij dat in feite helemaal niet was), maar er waren ook wel andere zeer goede vertolkers zoals Monteux en Klemperer, maar ook de Nederlandse Paul van Kempen (allen Philips).
Dit om maar eens als voorbeeld te noemen.
Han kan wat dat betreft er nog veel meer over vertellen.

Het beste is altijd om een plaat te beluisteren bij de aankoop, zoals we voorheen ook altijd deden. Maar dat is tegenwoordig vaak niet meer mogelijk.
Nieuwe platen zijn momenteel wel goed qua persing. De fabrikant kan het zich nu eenmaal
niet meer veroorloven met slechte persingen te komen, daar is de markt te klein voor geworden. Maar als ze oude opnames opnieuw op de markt brengen kunnen ze daar niet zo gek veel aan veranderen. De opname wordt dan opnieuw uitgebracht omdat die legendarisch is of gewoon gewild. Opschonen is (gelukkig) het enige wat ze doen. Mono opnames blijven inmiddels ook gelukkig mono en worden niet meer stereo gemaakt. Dat was een kwalijke zaak in het verleden, met name in de jaren zeventig en tachtig. Maar ook uit die periode zijn prachtige opnames gemaakt die zo goed waren dat ze veelvuldig gebruikt werden bij hifi testen. Zo hoorde ik vorige week op Radio 5 geregeld de song Fly To High van Janis Ian.
Haar grootste hit en terecht. De opname ervan is gewoon grandioos. In die tijd was ik een grote fan van haar. Juist in de jaren zeventig en tachtig had je in Nederland kleine opname studio's, soms gevestigd in een boerderij op het verlaten platte land. Enkele zijn wereldberoemd geworden om hun opnamekwaliteit dat de grootste artiesten wereldwijd er opnames maakten.
Juist in Nederland is men altijd blijven geloven in de lp en tijdens het regime van de cd
zijn er prachtige vinylplaten hier ter lande verschenen. Niet voor niets hebben twee avonturiers een platenperserij van Sony te Haarlem voor een gulden overgenomen.
En met inmiddels wereldwijd succes, zo is gebleken. Ook alleen Japan heeft dat enthousiasme
betreffende vinyl blijven behouden in de jaren negentig.

Groet
René (R)
Laast bewerkt: 22 apr 2011 10:03 door René R.
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 10:15 #3802

  • René R
  • René R's Profielfoto
Hoi

Een aardige link die ik gekregen heb en laat zien wat nieuwe platen doen
qua prijs. De prijzen bij Concerto in de Utrechtse straat in Amsterdam liggen
wat hoger, maar dan heb je er geen verzendkosten bij.
En je kan lekker in de bakken struinen zoals voorheen.

Veel plezier.
www.vinyl-records.de/


:smilythumb:
René (R)
Laast bewerkt: 22 apr 2011 10:22 door René R.
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 16:17 #3819

Wat een oude plaat waard is?

Vorig jaar had ik een gevalletje waterschade. Van 90 platen waren de hoezen licht tot zwaar beschadigd door het vocht. Plus schimmel. Aan de platen zelf mankeerde niks.
De hoes is onlosmakelijk verbonden met de plaat. Ze horen bij elkaar. De één zonder de ander is weinig waard.

De verzekeringsmij hanteerde dit standpunt ook en schatte derhalve de schade op gemiddeld zo'n € 15,- per plaat. Dit was mede gebaseerd op de prijs die je moet betalen bij Amazon voor een herpersing. Als die er al is. Afhankelijk daarvan ligt die tussen de 10 en 25 Euro.
Dit was stukken meer dan ik ooit had verwacht. Zelf had ik geen flauw idee. Ik heb dit van te voren ook gemeld. Daarom is een schade-expert van de verzekeringsmij ter plekke komen kijken, en is zelf met dit waardeoordeel gekomen.

Ik wil maar zeggen.

Han
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 17:15 #3821

  • René R
  • René R's Profielfoto
Hoi Han.

Je verhaal klopt helemaal.
We weten echter ook dat de verzenkringswaarde hoger is dan de
commerciële waarde.
Dat zie je bij Tussen Kunst en Kitsch ook.
Ze hanteren daar de verzekeringswaarde.
En dat is de waarde als je het object nieuw zou moeten kopen.
Ligt bij antiek dus wat lastig.
Persoonlijk vind ik wel dat je mazzel gehad hebt.

Ik was ooit in een platenwinkeltje waar aan de muur een schellak plaat van
Elvis hing. Ik zei dat die toch wel bijzonder was. De eigenaar van de winkel zei
dat ik eens goed moest kijken. Bleek de plaat gebroken.
Hij vertelde dat er ooit een man kwam met deze plaat en vroeg of de winkeleigenaar
interesse had en wat de geschatte waarde was.
Volgens zeggen een kleine 1000 gulden toen.
Maar de winkelier was niet van plan het te kopen.
Enkele weken later kwam een andere man met dezelfde plaat, maar nu gebroken.
Vroeg naar de waarde. Bleek de man van de verzekeringsmaatschappij te zijn.
De plaat was dus moedwillig gebroken om verzekeringsgeld te innen.
De winkelier vond dat zo'n schande dat hij de verzekeringsagent de waarheid heeft
verteld.
De eigenaar van de plaat kreeg dus geen cent en van de verzekering en mocht de
winkelier de plaat als aandenken hebben. Die hing hem dus aan de muur als waarschuwing
dat er ook cultuurbarbaren rondlopen als het om geld innen gaat.

Groet
René (R)
Laast bewerkt: 22 apr 2011 17:18 door René R.
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 18:44 #3826

Het is ook allemaal zoo .aan wat voor een soort verzamelaar vraagt
Men de waarden .als het in zijn straatje verzamel soort past
Dan is het allemaal veel geld waard , Zijn er ook veel mensen
die van dat soort houden .En de aantal is niet veel op de markt
Dan heeft het veel waarden ,Er zijn bVB veel namen van muziekanten
uit lateren jaartal Daar geef ik niks voor .Het heeft dus met
Veel gevraagden muziek soort te doen .Waar niet veel van is ,
Maar dat wil Niet zeggen dat het ZOO een heel besten muziek soort IS .
Massa muziek heeft soms waarden . Zoo heb ik wel eens beatels platen
verkocht voor een goeden prijs . maar voor mij zelf zijn deze niks waard.
ik had deze lauter voor te verkopen . ik noem maar wat, Er zijn ook
Mensen die voor mijn soort niks geven ,Zoo is het nou eenmaal
Men moet voor verkoop de juisten treffen .Maar ik leg er verder niet wakker
van ze moeten Mij dienen . Huub
Laast bewerkt: 22 apr 2011 18:53 door huub.
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 18:52 #3827

Ik ben hier een beetje kritisch over
de amerikaanse persingen niet sun die vind ik peroonlijk als een opstapje naar de
beroemde platenlabels
maar een RCA plaat van Elvis geperst in Nederland klinkt schel en Dun
de amerikaans elvis uit dezelfde periode klinkt voller en warmer komt zo uit de luidspreker stappen
heb dit al eens getest bij een nederlandse persing van de string alongs wheels en de amerikaanse
die klonk al veel beter de nederlanders zijn meer met helder geluid bezig dan de amerikanen
die voller is met meer diep gang en de plaat was net zo dik als de NL versie
dus geen high end gebeuren.
Ps de draad die je startte had m.i. op de verkoop van de partijplaten die hier werd aangeboden
ten 1e werdt niet de moeite genomen met titel artiest genre
kijk de partij kon ook alle 13 goed zijn dus niets waard
vaak wat bij kringloop binnenkomt is 13 in een dozijn gebeuren wat niet meer geliefd is
kijk regelmatig in de platen als ze binnenkomen en als mijn collega van de platen afdeling zegt is het nog wat zeg ik mwa niet veel bijzonders paar leuke en de rest onverkoopbaar.
heb zelf ook enkele jaren nog met Ton platen gesorteerd bij onze winkel
en ook geleerd wat wel en niks waard is
ik denk ook als ze met de platen bij de taxateur in leerdam zou komen dat deze ook zegt zo als ik
kijk de realiteit is soms hard,
Wil men platen verkopen maak een lijst wat je heb en verkoop dan per stuk of anders op marktplaats
daar is weelderige handel in platen.
de Waarde wordt bepaalt ook met de catalogussen die er zijn de goede handelaar zal deze ook raadplegen
Maar een LP van Vader abraham is nog niets waard. zelfs niet van Rita Hoving die al 30 jaar niet meer is en best gevoelige nummers had.
Ik denk zelf als je draad wat kort en bondig dat misschien de verwarring minder is geworden
maar m.i. eigenlijk te kort op de verkoop van de partij en toch als een link zag.
Let wel als een verhaal een draad lang word de aandacht wat verslapt.
Grt René D
René Daemen
technisch specialist van de NGG:
Nederlands Grammofoon Genootschap
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 18:58 #3828

Ik geloof ook wel dat goeden JAZZ lang stand houd
Dat zie ik wel aan het aantal kopers in de kringloop
Het heeft ook temaken met uitsterving de vraag
Van vermindert naar goeden muziek .
Huub
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 20:17 #3831

  • René R
  • René R's Profielfoto
Nogmaals:

Het is NIET de bedoeling te (blijven) reageren op het aanbod van Marc.
Deze discussie heeft daar bewust niets mee te maken.
Als starter van deze discussie ben ik daar inmiddels duidelijk in geweest en
het is niet aan een ander om te bepalen dat die relatie er wel is. Ook al
heeft hij die indruk van wel. Juist na mijn opmerking hierover kan de ander
dit respecteren en er niet over doorzagen. Hij is niet de starter van deze
discussie. Bovendien heeft het beheer ook aangegeven dat er geen kritische
kanttekeningen geplaatst moeten worden op de aanbieding van Marc.
Respecteer dat dan óók.
Het aanbod van Marc diende ALLEEN als inspiratiebron om eens over de waarde
van platen te discussiëren. Niet als commentaar op het aanbod.
Ik bied Marc dan ook mijn excuus aan dat een ander er maar over doorzaagt in
deze draad, die ik gestart ben.
Vanaf nu hoop ik dat elke kritische relatie met Marc zijn aanbod als off-topic
beschouwd kan worden.

Ik hoop dat mijn bijdragen voor anderen niet te lang waren en aandacht verslappend.
Ik heb de stukken met plezier geschreven.
Ik heb het eerste stuk van te voren eerst speciaal op Words geschreven.
Als een soort column.
We bepalen allemaal zelf in wat voor lengte wij de bijdragen leveren.


Vriendelijke groet
René (R)
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 22 apr 2011 20:54 #3836

  • René R
  • René R's Profielfoto
Zelf vind ik het verhaal van de schellak plaat van Elvis wel grappig.
Maar het is natuurlijk zonde van de plaat.
De prijzen van zijn platen vind ik vaak wel overdreven. Vaak honderden euro's.
Ten eerste vind ik het helemaal geen originele artiest, maar een goede
zanger die alleen maar bestaande songs op zijn eigen manier zong en
op een voor die tijd aparte manier bracht op het toneel. Maar hij was eigenlijk
een goede imitator die goed naar de zwarte artiesten keek uit die tijd.
Sam Philips zei het al: ik zoek een blanke artiest met een zwarte stem.
Maar Elvis heeft zelf geen enkel lied geschreven, wat andere jongeheren toen
zeker wel deden.
Als ik dan langs de stands loop op beurzen waar platen verkocht worden
en ik zie de vraagprijzen heb ik toch mijn bedenkingen.
Maar ik ben dan ook geen Elvis fan om die redenen.
Ik heb zijn eerste twee lp's wel, maar draai ze zelden.
Zijn Rockabilly periode blijft dan toch wel het aardigst.
De kwaliteit van zijn opnames was in de jaren vijftig ook niet geweldig.
Dat had zijn redenen trouwens, wat achteraf geen goede beslissing lijkt.
Maar het werkte commercieel wel.

:smilythumb:
René (R)
Laast bewerkt: 22 apr 2011 20:55 door René R.
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 23 apr 2011 07:28 #3843

  • René R
  • René R's Profielfoto
Hoi Huub.

Daar heb je gelijk in.
Er zijn heel veel soorten muziek en ieder heeft zijn eigen smaak.
Maar wat op valt is dat platen met Jazz muziek juist vaak in de
hoge prijsklasse ligt (als het om originele oude persingen gaat).
Klassiek is nooit en te nimmer een kostbare zaak. Als je van klassieke
muziek houdt dan kan je daar je ahrt mee ophalen met verzamelen. Dat doe
ik bijvoorbeeld met de Minigroove platen van Philips uit de jaren vijftig.
Een Minigroove plaat in de kringloopwinkel zal ik nooit laten staan als
het om klassiek gaat. Ander repertoire op Minigroove vind je haast niet.
Minigroove van Philips zou je als een typisch jaren vijftig apart label
kunnen beschouwen. Het is ook een typisch Nederlands product in die tijd.
De hoezen zijn vaak door hun ontwerp al interessant, zoals ik veel
eerder al eens schreef in een geheel andere draad. Alleen Verve en Blue Note
hebben het naast Philips gepresteerd dat er boeken over hun hoezen verschenen
vanwege de grafisch ontwerpen.Ik heb het dan over de jaren vijftig hoor,
toen men nog erg experimenteerde met het nieuwe fenomeen hoezen.
In de pop varieert het enorm. Daar hangt de prijs het meest af van de artiest.
Sommige zijn extreem duur, maar het gros niet. Maar het hangt zeker ook
weer niet van bekendheid af. Genoeg artiesten die ook zeer bekend zijn,
maar hun platen zijn gewoon voor een lage prijs te koop.
Nogmaals, ik heb het alleen over originele oude persingen.
Soms zijn juist tamelijk onbekende artiesten zeer kostbaar.
Neem mijn lp van "Boomboom" Freddy Canon. De Rock-artiest die het presteerde
om als eerste er voor te zorgen dat het interieur in het Kurhaus te
Scheveningen door het publiek verbouwd werd. Nog vóór de Rolling Stones.
Deze lp heb ik in Nederland voor 80 gulden gekocht (altijd nog minder dan
de eerste lp van Elvis), maar in de USA gaat deze lp voor enorme bedragen
naar een nieuwe eigenaar. Ik heb het dan wel over de USA persing.

Soms is de combinatie met het label ook van belang.

Groet
René (R)
Log in om een bijdrage te plaatsen.

Re: de waarde van oude platen. 23 apr 2011 09:59 #3860

"De prijzen bij Concerto in de Utrechtse straat in Amsterdam liggen
wat hoger, maar dan heb je er geen verzendkosten bij".

Kleine aantekening:
Niet iedereen kan op de fiets naar genoemde platenzaak.
Benzine kost tegenwoordig ook een klein vermogen. Heb ik het nog niet eens over de parkeertarieven in het Centrum van Amsterdam: ruim €4/uur.
Verzendkosten kunnen dan vaak voordeliger uitpakken.
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Log in om een bijdrage te plaatsen.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tiijd voor maken pagina: 0.734 seconden