Repro onderdelen
EMx-L
16 jul 2013 09:48 #34134
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Dank voor de reacties en Henk deze ogen zijn bedoeld voor een radio met een max. Vg van min 5,5V.
Een meetinstrument kan ook nog het gedeelte min 12,5 > min 16V nodig hebben voor de indicatie.
Dit moet dan wel nagekeken zijn als je hem in een meetinstrument wil stoppen.
Ben, Klaas en Roland met ledjes is een keuze te maken tussen een wazig aansluitende overloop of een wat scherper onderscheid met filters.
De filters die er nu tussen zitten geven een tussenvorm die op een afstandje zichtbaar aansluit en van dichtbij een goede indicatie geeft bij het afstemmen, de foto 'kijkt' er erg kort op en dan zie je de leds veel duidelijker.
Als men mij in het najaar de gelegenheid geeft om ze te laten zien op de beurs in Driebergen
dan wil ik nog wel een 2e poging daartoe overwegen.
Groet, Ben
Een meetinstrument kan ook nog het gedeelte min 12,5 > min 16V nodig hebben voor de indicatie.
Dit moet dan wel nagekeken zijn als je hem in een meetinstrument wil stoppen.
Ben, Klaas en Roland met ledjes is een keuze te maken tussen een wazig aansluitende overloop of een wat scherper onderscheid met filters.
De filters die er nu tussen zitten geven een tussenvorm die op een afstandje zichtbaar aansluit en van dichtbij een goede indicatie geeft bij het afstemmen, de foto 'kijkt' er erg kort op en dan zie je de leds veel duidelijker.
Als men mij in het najaar de gelegenheid geeft om ze te laten zien op de beurs in Driebergen
dan wil ik nog wel een 2e poging daartoe overwegen.
Groet, Ben
De volgende gebruiker (s) zei dank u: klaas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
15 jul 2013 21:22 #34117
door Roland Huisman
Beantwoord door Roland Huisman in topic EMx-L
Ik mag dit soort knutselwerk wel :thumbsup:
Ik ben erg benieuwd hoe het er in een radio uit ziet.
Een kenner kan het natuurlijk altijd zien. Maar als het je
om de uitstraling gaat vind ik het een leuke oplossing.
En je hoeft niet zo zenuwachtig te zijn dat je EMxx voor
60 euro er alweer een paar branduren op heeft zitten...
En eerlijk is eerlijk, er zijn meer buizen geweest waar men
toen der tijd een halfgeleidervariant van maakte.
Bijvoorbeeld de PL802. Of de AZ41.
Groeten, Roland
Ik ben erg benieuwd hoe het er in een radio uit ziet.
Een kenner kan het natuurlijk altijd zien. Maar als het je
om de uitstraling gaat vind ik het een leuke oplossing.
En je hoeft niet zo zenuwachtig te zijn dat je EMxx voor
60 euro er alweer een paar branduren op heeft zitten...
En eerlijk is eerlijk, er zijn meer buizen geweest waar men
toen der tijd een halfgeleidervariant van maakte.
Bijvoorbeeld de PL802. Of de AZ41.
Groeten, Roland
15 jul 2013 21:04 #34115
door klaas
Ben. Geweldig deze nieuwe buizen. Het enige wat mij en anderen nog niet over de streep trekt, is het zien van de afzonderlijke leds. Misschien kan je voorkant maglas maken, ofzo.
Ik hou het nog even bij de oogbespaarder.
Succes met jou project! Petje af!
Ik hou het nog even bij de oogbespaarder.
Succes met jou project! Petje af!
15 jul 2013 20:49 - 15 jul 2013 20:57 #34114
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic EMx-L
Grappig!
Mooie oplossingen heb je al gevonden...super!
Goede doorzetters mentaliteit heb je. toppie
Die heb je zeker nog wel een paar jaar nodig voordat jou product algemeen geaccepteerd
zal worden.
Er zijn misschien nog wel mogelijkheden om het beeld nog origineler te krijgen dus zonder de lichtpuntjes van de led's.
Alleen nog een rode of goudkleurige verf rand om de huls ?
Maar zonder dollen:Dit vind ik echt een heel knap staaltje repro werk.
Wat mij betreft:Pet je af. yes.gif
Mooie oplossingen heb je al gevonden...super!
Goede doorzetters mentaliteit heb je. toppie
Die heb je zeker nog wel een paar jaar nodig voordat jou product algemeen geaccepteerd
zal worden.
Er zijn misschien nog wel mogelijkheden om het beeld nog origineler te krijgen dus zonder de lichtpuntjes van de led's.
Alleen nog een rode of goudkleurige verf rand om de huls ?
Maar zonder dollen:Dit vind ik echt een heel knap staaltje repro werk.
Wat mij betreft:Pet je af. yes.gif
Handtekening
Laatst bewerkt 15 jul 2013 20:57 door Ben Dijkman.
15 jul 2013 19:23 #34110
door admin
Henk van 't Kruis
Ben, mooie ontwikkeling. yes.gif
Als je zover bent heb ik wel interesse om een en ander te proberen. Ik denk in eerste instantie aan een aantal meetinstrumenten waar de EM-buizen in gebruikt worden.
Henk
Als je zover bent heb ik wel interesse om een en ander te proberen. Ik denk in eerste instantie aan een aantal meetinstrumenten waar de EM-buizen in gebruikt worden.
Henk
Henk van 't Kruis
15 jul 2013 19:08 #34109
door Ben
Al eerder heb ik iets laten weten over de lange zoektocht naar informatie en maakbaarheid voor een prijs die niet hoger ligt dan voor een nieuw afstemoog.
Soms krijg je daarover positieve reacties en ook wel negatieve en dat is jammer maar wel te begrijpen vanuit het oogpunt originaliteit. De originele buizen worden echter steeds zeldzamer en heb je een goed exemplaar dan is 1000 gebruiksuren wel het maximum, tenzij je hem ‘oppept’ of elke keer uit laat zetten door een elektronische schakeling zoals laatst is gepresenteerd. Eigenlijk is dat uitzetten niet zo mooi omdat zo’n oude radio met het groenige licht juist een uitstraling heeft die dat bijzonder maakt.
Een vastloper was het glas, dit is niet opnieuw te gebruiken omdat het vacuüm wegvalt is het glas te zwak geworden om het stevig vast te houden. Zo moet een P-voet EM1 of EM4 met behoorlijk wat kracht in of uit de voet gehaald kunnen worden en dat kan het dunne glas niet weerstaan.
Begin dit jaar dacht ik een doorbraak te hebben met een kunststof kap maar dit bleek uiteindelijk niet te voldoen aan de specificaties die ik wilde hebben in sterkte en temperatuur.
De sterkte voor het plaatsen en de temperatuur in de radio, het oog zelf wordt nauwelijks warm.
Een idee kwam uit een doos vol defecte ogen waarbij er 1 was die een ander glas als lensvorm had.
Het betekende dat het ook anders kan en dit is nu het resultaat waarmee er na augustus weer verder gegaan kan worden. Als er andere ideeën zijn, of op en aanmerkingen dan staat de deur altijd open. Groet, Ben
Specificatie EMx-L
- Direct uitwisselbaar met de originele buis.
- Gemakkelijk te plaatsen of verwijderen.
- Voeten gerecycled van defecte buizen.
- Langere gebruiksduur.
- Sterke kunststof behuizing 1,1mm dikwandig max. temp.120 gr. Celsius.
- Geen gebruik van hoogspanning.
- Afstemmen is duidelijk zichtbaar door verloop van de lichtsterkte.
Parallel voeding.
- Voeding 6,3V AC, massa links of rechts.
- AC stroom 23mA > 50mA (alle leds aan)
- Gevoeligheid (AVR) Vg –300mV > –5,70V Lineair
- Ig 0,3 > 0,6 uA (microampère)
- Voeding 2x 3,15V AC, massa in het midden.
- AC stroom 26mA > 54mA (alle leds aan)
- Gevoeligheid (AVR) Vg –350mV > –5,80V Lineair
Bij gebruik van een serie voeding.
- EM aansluiten met 27 Ohm 2 Watt extern over de (ff) gloeidraad contacten.
Soms krijg je daarover positieve reacties en ook wel negatieve en dat is jammer maar wel te begrijpen vanuit het oogpunt originaliteit. De originele buizen worden echter steeds zeldzamer en heb je een goed exemplaar dan is 1000 gebruiksuren wel het maximum, tenzij je hem ‘oppept’ of elke keer uit laat zetten door een elektronische schakeling zoals laatst is gepresenteerd. Eigenlijk is dat uitzetten niet zo mooi omdat zo’n oude radio met het groenige licht juist een uitstraling heeft die dat bijzonder maakt.
Een vastloper was het glas, dit is niet opnieuw te gebruiken omdat het vacuüm wegvalt is het glas te zwak geworden om het stevig vast te houden. Zo moet een P-voet EM1 of EM4 met behoorlijk wat kracht in of uit de voet gehaald kunnen worden en dat kan het dunne glas niet weerstaan.
Begin dit jaar dacht ik een doorbraak te hebben met een kunststof kap maar dit bleek uiteindelijk niet te voldoen aan de specificaties die ik wilde hebben in sterkte en temperatuur.
De sterkte voor het plaatsen en de temperatuur in de radio, het oog zelf wordt nauwelijks warm.
Een idee kwam uit een doos vol defecte ogen waarbij er 1 was die een ander glas als lensvorm had.
Het betekende dat het ook anders kan en dit is nu het resultaat waarmee er na augustus weer verder gegaan kan worden. Als er andere ideeën zijn, of op en aanmerkingen dan staat de deur altijd open. Groet, Ben
Specificatie EMx-L
- Direct uitwisselbaar met de originele buis.
- Gemakkelijk te plaatsen of verwijderen.
- Voeten gerecycled van defecte buizen.
- Langere gebruiksduur.
- Sterke kunststof behuizing 1,1mm dikwandig max. temp.120 gr. Celsius.
- Geen gebruik van hoogspanning.
- Afstemmen is duidelijk zichtbaar door verloop van de lichtsterkte.
Parallel voeding.
- Voeding 6,3V AC, massa links of rechts.
- AC stroom 23mA > 50mA (alle leds aan)
- Gevoeligheid (AVR) Vg –300mV > –5,70V Lineair
- Voeding 2x 3,15V AC, massa in het midden.
- AC stroom 26mA > 54mA (alle leds aan)
- Gevoeligheid (AVR) Vg –350mV > –5,80V Lineair
Bij gebruik van een serie voeding.
- EM aansluiten met 27 Ohm 2 Watt extern over de (ff) gloeidraad contacten.