Radio's van 1950 tot 1970
Aristona radio's
08 mei 2015 01:53 #52279
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Aristona radio's
Nog een vraagje.. Die SA3022A heeft op het Duitse stickertje de merknaam Siera staan. Is het ook een Siera of is het een Aristona?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 mei 2015 12:59 - 07 mei 2015 13:05 #52255
door maarten
W ervoor met A erachter (lijkt precies dezelfde betekenis te hebben als WA ervoor in latere modellen) wijst inderdaad op Wetzlar.
Je bevestigt gelukkig gedeeltelijk de al bekende situatie, want het Nederlandse stickertje met alleen de E erachter en geen letter ervoor is wel hetzelfde als op andere toestellen en heb ik tot nu toe (dus tegenvoorbeeld gevraagd) alleen aangetroffen op apparatuur die niet volledig in Nederland gefabriceerd is. Vergelijk incidentele toestellen uit dezelfde periode die een L ervoor en een E erachter hadden en kennelijk uit Leuven kwamen. Deze manier van aanduiden is niet zo lang in gebruik geweest en werd (zie W...A) kennelijk ook niet consequent toegepast.
Dat er in dit geval geen stickertje onderzit, is niet direct iets waar ik een conclusie aan durf te verbinden (aanwezigheid is een aanwijzing, afwezigheid niet persé want wat als productieoverschot begon kan later ook gerichte productie geweest zijn, of de procedure kan veranderd zijn).
Je bevestigt gelukkig gedeeltelijk de al bekende situatie, want het Nederlandse stickertje met alleen de E erachter en geen letter ervoor is wel hetzelfde als op andere toestellen en heb ik tot nu toe (dus tegenvoorbeeld gevraagd) alleen aangetroffen op apparatuur die niet volledig in Nederland gefabriceerd is. Vergelijk incidentele toestellen uit dezelfde periode die een L ervoor en een E erachter hadden en kennelijk uit Leuven kwamen. Deze manier van aanduiden is niet zo lang in gebruik geweest en werd (zie W...A) kennelijk ook niet consequent toegepast.
Dat er in dit geval geen stickertje onderzit, is niet direct iets waar ik een conclusie aan durf te verbinden (aanwezigheid is een aanwijzing, afwezigheid niet persé want wat als productieoverschot begon kan later ook gerichte productie geweest zijn, of de procedure kan veranderd zijn).
Laatst bewerkt 07 mei 2015 13:05 door maarten.
06 mei 2015 22:43 #52253
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Aristona radio's
Misschien maak ik het er niet helderder op maar mijn SA3027 is typisch Duits met ook de gelijkrichter en luidprekers, het typeplaatje is dus Nederlands en niet overgeplakt. De SA3022 heeft 2 typeplaatjes naast elkaar waarvan er 1 een W nummer heeft en is dus Duits. (of niet?). Groeten, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten
05 mei 2015 18:31 - 05 mei 2015 18:35 #52241
door maarten
De Z in het typenummer staat waarschijnlijk voor inbouwchassis (kwam onder andere ook voor bij Brandsteder), de 13 voor Nederland of Aristona als bestemming (03 in die dagen bij mijn weten niet, in welk geval je zo'n chassis ook nog wel buiten Philips om in een meubeltje of kast zou kunnen aantreffen, onder voorbehoud en in theorie). De kast werd kennelijk door een andere afdeling gespecificeerd waarna er een SA-typenummer aangehangen werd. De sticker is waarschijnlijk een typisch Leuvse gewoonte (kwam in de jaren '60 volgens mij ook voor), dus niet vreemd dat je op een Duits chassis een andere markering aantreft.
Hoe dan ook had ik al het idee dat het bij de SA3029A Duitse productie betreft met een laatste handeling in Eindhoven of wijde omgeving. De W op de onderste typesticker bewijst dat nu.
Hoe dan ook had ik al het idee dat het bij de SA3029A Duitse productie betreft met een laatste handeling in Eindhoven of wijde omgeving. De W op de onderste typesticker bewijst dat nu.
Laatst bewerkt 05 mei 2015 18:35 door maarten.
05 mei 2015 12:14 - 05 mei 2015 12:54 #52239
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Aristona radio's
Hoi Maurice,
De beide radio's die je noemt zijn uit '56, de SA3029A is uit '55. Zoals je weet, veranderde Philips zijn typenr systeem om de tien jaar, beginnende na de Tweede Wereldoorlog in '46. Wellicht dat men in '56 begonnen is met de stickertjes te plakken op het chassis en de kast. De SA3029A heeft ze niet. Wel een groot stempel waarin iedere afdeling van de productieband zijn nr. stempel in kon zetten.
Toelichting bij de foto's:
Ook zo typisch Duits: een zakje met een zekering voor 110/125V netspanning.
De 25cm grote basluidspreker, de WE 67014 ( geen AD nummering)
Het overgeplakte type stickertje. Vergelijk het eens met het typeplaatje van Pauls-roehren.de (de Philips BD753A). De W en de 1 van het originele stickertje vallen op dezelfde plaats als die van de Philips.
De beide radio's die je noemt zijn uit '56, de SA3029A is uit '55. Zoals je weet, veranderde Philips zijn typenr systeem om de tien jaar, beginnende na de Tweede Wereldoorlog in '46. Wellicht dat men in '56 begonnen is met de stickertjes te plakken op het chassis en de kast. De SA3029A heeft ze niet. Wel een groot stempel waarin iedere afdeling van de productieband zijn nr. stempel in kon zetten.
Toelichting bij de foto's:
Ook zo typisch Duits: een zakje met een zekering voor 110/125V netspanning.
De 25cm grote basluidspreker, de WE 67014 ( geen AD nummering)
Het overgeplakte type stickertje. Vergelijk het eens met het typeplaatje van Pauls-roehren.de (de Philips BD753A). De W en de 1 van het originele stickertje vallen op dezelfde plaats als die van de Philips.
Laatst bewerkt 05 mei 2015 12:54 door verbeek.
04 mei 2015 23:07 #52227
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Aristona radio's
Haal eens de onderkant afdekplaat er af.
Kijk aan binnenzijde chassis, soms vind je daar een Philips plakker van eigenlijke chassis.
Ik heb 2 Aristona's die dergelijk chassis sticker hebben.
Bv de SA3040A volgens type plaat op chassis SA3040A met nr begint met PL..(= Leuven)
Echter chassis inwendig de plakker B3XZ63A03 nr: 2069
Let op de Z
Zo ook de SA8013 nr: PL.....(= Leuven)
chassis sticker is H4XZ64A13 nr: 645
Kijk aan binnenzijde chassis, soms vind je daar een Philips plakker van eigenlijke chassis.
Ik heb 2 Aristona's die dergelijk chassis sticker hebben.
Bv de SA3040A volgens type plaat op chassis SA3040A met nr begint met PL..(= Leuven)
Echter chassis inwendig de plakker B3XZ63A03 nr: 2069
Let op de Z
Zo ook de SA8013 nr: PL.....(= Leuven)
chassis sticker is H4XZ64A13 nr: 645