- Berichten: 4349
Radio's van 1950 tot 1970
Nieuwe telg op leeftijd in de meubelstal.
23 apr 2013 22:43 - 23 apr 2013 22:49 #31276
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe telg op leeftijd in de meubelstal.
Henk,
Met thinner verdunde cellulose lak in een doek een van lak ontdane kast een aantal
keren heel snel opbrengen en goed verdelen.Dus heel snel drogende lak, goed ventileren!
Zo heb ik dat geleerd van mensen die bij een radio importeur beschadigde radio
kasten repareerden. Was in de '60 ger jaren.
Dus steeds een dun laagje opbrengen half uurtje wachten tussen het opbrengen van
het volgende laagje.Dan een dag goed uit laten harden.
Daarna weer heel licht schuren met heel fijn schuurpapier of hele fijne staal wol.
En dan het laatste laagje met een doek er snel opbrengen, paar uurtjes laten drogen
en dan goed poetsen.
Zo kun je het doen met kasten die oorspronkelijk een dunne lak laag hebben.
Vr gr Cees.
P.S: Nog even dit; bij hoogglans kasten moet je vooral de bovenkant hierna nog
over spuiten om het hoogglans effect te krijgen.
Met thinner verdunde cellulose lak in een doek een van lak ontdane kast een aantal
keren heel snel opbrengen en goed verdelen.Dus heel snel drogende lak, goed ventileren!
Zo heb ik dat geleerd van mensen die bij een radio importeur beschadigde radio
kasten repareerden. Was in de '60 ger jaren.
Dus steeds een dun laagje opbrengen half uurtje wachten tussen het opbrengen van
het volgende laagje.Dan een dag goed uit laten harden.
Daarna weer heel licht schuren met heel fijn schuurpapier of hele fijne staal wol.
En dan het laatste laagje met een doek er snel opbrengen, paar uurtjes laten drogen
en dan goed poetsen.
Zo kun je het doen met kasten die oorspronkelijk een dunne lak laag hebben.
Vr gr Cees.
P.S: Nog even dit; bij hoogglans kasten moet je vooral de bovenkant hierna nog
over spuiten om het hoogglans effect te krijgen.
Laatst bewerkt 23 apr 2013 22:49 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 apr 2013 12:48 #31266
door Bert Kn
En zo worden we steeds wijzer.
Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
Met een
naar Henk.
Nu nog wat foto's van het radiodeel en de revisie daarvan.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuwe telg op leeftijd in de meubelstal.
Thinner (Nitro verdunner) op een doek stevig inpoetsen. Ik heb dat nu als volgt op een stuk van de zijkant als volgt uitgeprobeerd. Eerst geschuurd met 1500. Hierna nu een keer of 5 met een dik stuk lap ingewreven. Het resultaat kun je goed zien.
En zo worden we steeds wijzer.
Ik ben heel benieuwd naar het eind resultaat.
Met een
Nu nog wat foto's van het radiodeel en de revisie daarvan.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 237
23 apr 2013 12:40 - 23 apr 2013 12:41 #31265
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Nieuwe telg op leeftijd in de meubelstal.
Henk,
Bedankt voor je antwoord. Mooi dat je op deze manier ook alleen een vlak van het meubel kun kaal maken en van nieuwe kleur en laklaag kan voorzien. Wat nog leuker is als dat met de cellulose lak en thinner goed werkt. Voor een zijkant is dat al vrij snel goed genoeg. Bij Grundig zie je ook dat de bovenkant mooi spiegelglad is/was en de zijkant daar zie je de hout stuktuur nog duidelijk terug.
offtopic Ik ga nu een LS doek schoonmaken van een SABA Freiburg 11, dat is stof met een dik lijnen motief gespannen op MDF of iets dergelijks. Ik hou mijn hart vast want het hout zwelt met water snel op.
Groeten Willem
Bedankt voor je antwoord. Mooi dat je op deze manier ook alleen een vlak van het meubel kun kaal maken en van nieuwe kleur en laklaag kan voorzien. Wat nog leuker is als dat met de cellulose lak en thinner goed werkt. Voor een zijkant is dat al vrij snel goed genoeg. Bij Grundig zie je ook dat de bovenkant mooi spiegelglad is/was en de zijkant daar zie je de hout stuktuur nog duidelijk terug.
offtopic Ik ga nu een LS doek schoonmaken van een SABA Freiburg 11, dat is stof met een dik lijnen motief gespannen op MDF of iets dergelijks. Ik hou mijn hart vast want het hout zwelt met water snel op.
Groeten Willem
Laatst bewerkt 23 apr 2013 12:41 door Willem Roseboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
23 apr 2013 12:26 #31264
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Nieuwe telg op leeftijd in de meubelstal.
Willem, ja dat gaat wel goed. het blauwe tape dicht goed af. Wat niet op de foto staat is dat ik om morsen te voorkomen de kast rondom afgedekt had met plastic. Ik heb het nu ingekleurd met waterbeits, 2 keuren gemengd. De waterbeits verdun ik wel en breng steeds een laagje erbij op. Na het afbijten is het zorgvuldig uitwassen ook belangrijk zodat er geen afbijt achter blijft. Je blijft dit anders zien.
Verder ben ik een tip van een Duits forum aan het uitproberen. Cellulose Lak die lichte krakkelering vertoond een aantal keren met Thinner (Nitro verdunner) op een doek stevig inpoetsen. Ik heb dat nu als volgt op een stuk van de zijkant als volgt uitgeprobeerd. Eerst geschuurd met 1500. Hierna nu een keer of 5 met een dik stuk lap ingewreven. Het resultaat kun je goed zien.
Verder ben ik een tip van een Duits forum aan het uitproberen. Cellulose Lak die lichte krakkelering vertoond een aantal keren met Thinner (Nitro verdunner) op een doek stevig inpoetsen. Ik heb dat nu als volgt op een stuk van de zijkant als volgt uitgeprobeerd. Eerst geschuurd met 1500. Hierna nu een keer of 5 met een dik stuk lap ingewreven. Het resultaat kun je goed zien.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
- Berichten: 237
23 apr 2013 11:19 - 23 apr 2013 11:19 #31261
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Nieuwe telg op leeftijd in de meubelstal.
Hallo,
Een Duits meubel met OTL dat moet goed klinken
. Mooie aanwinst.
Heb ik nog een vraag over het houtwerk. Klopt het Henk, dat je de bovenkant gewoon afplakt en dan afbijt en dan met waterbeits kleurt en aflakt? Met name het afplakken en dan afbijten, gaat dat goed? Het andere lakwerk wordt dan niet aangetast door de afbijt op het bovenblad?
Ik ben benieuwd.
Groeten Willem
Een Duits meubel met OTL dat moet goed klinken
Heb ik nog een vraag over het houtwerk. Klopt het Henk, dat je de bovenkant gewoon afplakt en dan afbijt en dan met waterbeits kleurt en aflakt? Met name het afplakken en dan afbijten, gaat dat goed? Het andere lakwerk wordt dan niet aangetast door de afbijt op het bovenblad?
Ik ben benieuwd.
Groeten Willem
Laatst bewerkt 23 apr 2013 11:19 door Willem Roseboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 apr 2013 20:47 #31251
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuwe telg op leeftijd in de meubelstal.
Henk.
Gaat goed komen.
Bert.
Gaat goed komen.
Bert.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.