Skip to main content
Algemeen

"nieuwe" teercondensatoren

Meer
07 feb 2013 15:20 #27957 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic "nieuwe" teercondensatoren
Een mooi stukje restauratiewerk!

Misschien, als ik ooit nog eens veel vrije tijd heb ga ik het zo doen.
Tot die tijd zijn de gele vervangers van Jukebox Revival gewoon zichtbaar
en vind ik dat niet zo erg. Een goede reparatie mag gezien worden vind ik.
Alleen als het echt storend is in een oud toestel verf ik ze zwart voor het
uiterlijk. Maar ondanks dat, mijn complimenten voor het goede idee :thumbsup:

Groeten, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 feb 2013 00:39 #27939 door Cees
Beantwoord door Cees in topic "nieuwe" teercondensatoren
In plaats van een draaibank kun het ook doen m.b.v een boor machine en boor standaard.
Komt wel wat handigheid aan te pas. En je hebt een grote boorkop nodig.
De kunststof staf kun je uitboren in twee halve stukjes staf.
Niet helemaal door boren. En dan aan de uiteinden met een klein boortje door boren voor
de draadjes.Daarna het geheel in el kaar lijmen.
Je kunt het beste beginnen met de schuine kanten m.b.v een heel grove basterd vijl, al
draaiend schuin te vijlen.
Succes en vr gr Cees.

Meer
06 feb 2013 21:33 - 06 feb 2013 21:38 #27930 door Pouwel
Beantwoord door Pouwel in topic "nieuwe" teercondensatoren
klopt van rond delrin(kunststof) is al verkrijgbaar in allerlei maten en kost niet veel. Van een meter delrin kun je al heel wat maken..

En met die mal is natuurlijk ook een mooie oplossing die zien er ook mooi uit. Ik zet er wel de waardes op die erin zitten, maar gewoon op een plakkertje. Ze zitten namelijk bevestigd met een stukje karton erom, dus je zie daat verder niks meer van.

Wat die draadjes betreft. Het viel me ineens op dat die allemaal aan een kant dit verschijnsel hadden. Vandaar de vraag.

groetjes,

Pouwel
Laatst bewerkt 06 feb 2013 21:38 door Pouwel.

Meer
06 feb 2013 19:37 #27920 door Hilversum I
Beantwoord door Hilversum I in topic "nieuwe" teercondensatoren
Kijk! dat is inderdaad een hele mooie oplossing!, helaas heb ik ook geen draaibank, laat staan het materiaal waar deze condensatoren mee worden gedraaid.
maar ik waardeer de oplossing zeer! erg inventief en mooi.

ik was diegene die de malletjes heeft gemaakt waar ik de condensatoren giet in kunsthars

dat is nog wel een beetje een bewerkelijke methode maar het resultaat is ook erg goed

ik heb wat fotootjes bijgevoegd hoe ik dat doe, po de foto staat een mal met meerdere condensatoren, ( dat was een probeersel of het wel ging) inmiddels heb ik voor elke afmeting van teercondensatoren een aparte mal gemaakt.

de laatste foto is mijn TX500 voorzien van deze nieuwe condensatoren alleen de booster condensator moet ik nog eens doen, hier heb ik geen mal van omdat de originele condensator bij mij ontbreekt.

voorzien van tekst

klaar!

Hilversum I
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes, admin

Meer
06 feb 2013 19:34 #27919 door Hilversum I
Beantwoord door Hilversum I in topic "nieuwe" teercondensatoren
Kijk! dat is inderdaad een hele mooie oplossing!, helaas heb ik ook geen draaibank, laat staan het materiaal waar deze condensatoren mee worden gedraaid.
maar ik waardeer de oplossing zeer! erg inventief en mooi.

ik was diegene die de malletjes heeft gemaakt waar ik de condensatoren giet in kunsthars

dat is nog wel een beetje een bewerkelijke methode maar het resultaat is ook erg goed

ik heb wat fotootjes bijgevoegd hoe ik dat doe, po de foto staat een mal met meerdere condensatoren, ( dat was een probeersel of het wel ging) inmiddels heb ik voor elke afmeting van teercondensatoren een aparte mal gemaakt.

de laatste foto is mijn TX500 voorzien van deze nieuwe condensatoren alleen de booster condensator moet ik nog eens doen, hier heb ik geen mal van omdat de originele condensator bij mij ontbreekt.

Hilversum I
Bijlagen:

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
06 feb 2013 19:20 #27917 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic "nieuwe" teercondensatoren

Pouwel schreef : Verder heb ik nog een vraagje over die teercondensatoren. er zijn er die aan de buitenkant een soort opgerolde draad hebben. De meesten die ik tot nu toe gezien had niet. is hier verschil in ?

Beste Pouwel,

Ik heb dat ook wel vaker gezien. Ik denk dat het teer niet goed 'gepakt' heeft. Als je een andere teercondensator open maakt zul je ook een gekrulde draad zien. Er is is geen verschil dus.

Pim

Gemaakt door Kunena