Bandrecorders
Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
13 apr 2014 23:22 #42431
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Ja, losse contacten, dat zijn een van de meest voor komende fouten bij reparatie werk.
Zeker bij Philips en Grundig printen. Kunnen heel hardnekkige losse contacten zijn om
te vinden. Print met goede pook bout over solderen, daarna het overtollige tin er af
zuigen en weer opnieuw goed over solderen. Tin goed laten door vloeien.
Toch mooi gelukt zo om deze hardnekkige fout op te lossen.De volhouder wint.
Berucht was een serie TV's van Sony, in de jaren '90, steeds weer opnieuw terug kerende
losse print contacten. Echt geduld werk om dat blijvend goed in orde te krijgen.
Veel fijnere printbanen als deze recorder met grove stevige printbanen.
Vr gr Cees.
Zeker bij Philips en Grundig printen. Kunnen heel hardnekkige losse contacten zijn om
te vinden. Print met goede pook bout over solderen, daarna het overtollige tin er af
zuigen en weer opnieuw goed over solderen. Tin goed laten door vloeien.
Toch mooi gelukt zo om deze hardnekkige fout op te lossen.De volhouder wint.
Berucht was een serie TV's van Sony, in de jaren '90, steeds weer opnieuw terug kerende
losse print contacten. Echt geduld werk om dat blijvend goed in orde te krijgen.
Veel fijnere printbanen als deze recorder met grove stevige printbanen.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 apr 2014 22:14 #42428
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Zoo iets komt bij printen meer voor
Gewoon met een goed warm door solderen
Huub
Gewoon met een goed warm door solderen
Huub
13 apr 2014 21:39 #42427
door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Proficiat Hans , dan zal ook dit probleem nu wel opgelost zijn, toch jammer dat je nu niet hebt kunnen lokaliseren wáár de "onderbreking" zich bevond, echter de duurtest van vandaag geeft toch wel aan dat ook dit probleem lijkt opgelost !! beer
Groet, Bert
Groet, Bert
Minder
Meer
13 apr 2014 19:57 #42422
door Willem Roseboom
Beantwoord door Willem Roseboom in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Hallo Hans,
De aanhouder wint en dat ben jij zeker. Ik heb de restoratie gevolgt en dat was leuk om mee te lezen.
Knap werk wv1
Groeten Willem
De aanhouder wint en dat ben jij zeker. Ik heb de restoratie gevolgt en dat was leuk om mee te lezen.
Knap werk wv1
Groeten Willem
13 apr 2014 16:24 - 13 apr 2014 16:28 #42413
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
Bert, wel een goed idee, maar ik kan precies 2 maanden na de start van dit topic positief nieuws op het forum melden:
Allereerst heb ik de recorder met een kabeltje op een oude radio aangesloten, maar toen na een uurtje spelen het geluid van de recorder wegviel, werd het ook op de radio stil.... Dat betekent dat ik de fout niet in de eindtrap van de Grundig moest zoeken maar in een voorgaande trap van de versterker.
Daarna heb ik zoveel mogelijk tin bij de buisvoet-aansluitlipjes op de print weggezogen, de lipjes schoongemaakt en opnieuw vastgesoldeerd. Tevens ben ik met de soldeerbout langs de gehele gedrukte bedrading gegaan om alle overige aansluitingen door te solderen. Dat gaat erg makkelijk omdat het nog een ouderwetse grove print is en niet van dat fijne priegelwerk zoals een moderne print.
Daarna ben ik om 11 uur vanochtend begonnen met proefdraaien. Af en toe de tape omdraaien en na 7 uur zonder enig probleem was ik er van overtuigd dat ook de laatste klacht klacht eindelijk is opgelost. Dus zat er toch ergens op de print een poreuze soldering :smilythumb:
Nu kan de recorder eindelijk weer terug naar de eigenaar, natuurlijk met dank aan de experts op dit forum
Met vriendelijke groet, Hans
Allereerst heb ik de recorder met een kabeltje op een oude radio aangesloten, maar toen na een uurtje spelen het geluid van de recorder wegviel, werd het ook op de radio stil.... Dat betekent dat ik de fout niet in de eindtrap van de Grundig moest zoeken maar in een voorgaande trap van de versterker.
Daarna heb ik zoveel mogelijk tin bij de buisvoet-aansluitlipjes op de print weggezogen, de lipjes schoongemaakt en opnieuw vastgesoldeerd. Tevens ben ik met de soldeerbout langs de gehele gedrukte bedrading gegaan om alle overige aansluitingen door te solderen. Dat gaat erg makkelijk omdat het nog een ouderwetse grove print is en niet van dat fijne priegelwerk zoals een moderne print.
Daarna ben ik om 11 uur vanochtend begonnen met proefdraaien. Af en toe de tape omdraaien en na 7 uur zonder enig probleem was ik er van overtuigd dat ook de laatste klacht klacht eindelijk is opgelost. Dus zat er toch ergens op de print een poreuze soldering :smilythumb:
Nu kan de recorder eindelijk weer terug naar de eigenaar, natuurlijk met dank aan de experts op dit forum
Met vriendelijke groet, Hans
Laatst bewerkt 13 apr 2014 16:28 door Johannes.
13 apr 2014 13:37 #42412
door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Reparatie-restauratie-revisie van een Grundig TK23 recorder
........en als je de motoraansluiting even losneemt (en isoleert), zodat het mechaniek stilstaat, dan kun je hem desnoods op zijn rug leggen om een en ander te proberen.....
(Let wel dat je de draadjes (kleuren) van de kop weer hetzelfde aansluit)
Bert
(Let wel dat je de draadjes (kleuren) van de kop weer hetzelfde aansluit)
Bert